Programma PO Conferentie 'Profiteren van evalueren; formatief evalueren in primair onderwijs'
-
Inloop en koffie
-
Interactieve opening
-
Keynote 1. Zelfgestuurd lerend door de inzet van formatief evalueren
Dr. Kelly Beekman (Lector Onderwijsexcellentie Primair Onderwijs, HZ University of Applied Sciences)
Toetst u uw leerlingen om hen te beoordelen? Of wilt u dat ze ook iets van de toetsen leren? Toetsen zijn erg belangrijk in het hedendaagse basisonderwijs en worden gezien als een middel om zowel de kwaliteit als de opbrengsten van het leren in te schatten. Maar toetsing moet gaan over meer dan alleen de behaalde resultaten van de leerling. Evalueren van opbrengsten kan een belangrijke bijdrage leveren aan de effectieve instructie in een groep. Door de juiste inzet van de juiste toetsvormen zouden leerlingen juist ondersteund kunnen worden in hun leerproces.
Formatief evalueren stimuleert het leerproces en draagt bij aan effectief leren. Formatief evalueren legt de focus op procesgerichte toetsen waarmee leerlingen ondersteund worden in het leerproces, doordat zij het zelfgestuurd leren te stimuleren. Met zelfgestuurd leren wordt bedoeld dat leerlingen in staat zijn hun leerproces te beïnvloeden door de inzet en toepassing van vaardigheden als; voorkennis adviseren, monitoren, strategieën bepalen en aanpassen, reflecteren en evalueren. Vaardigheden die leerlingen niet spontaan aanleren. Uit onderzoek is gebleken dat formatief evalueren een positief effect heeft op de motivatie en het zelfgestuurd leren van basisschoolleerlingen. Zeker in het basisonderwijs biedt de inzet van formatief evalueren een belangrijke mogelijkheid om de kwaliteit van onderwijs positief te beïnvloeden.
Hoe draagt formatief toetsen bij aan effectief leren in de klas? Aan welke kenmerken zou formatief evalueren moeten voldoen? En hoe kan formatief evalueren ingezet worden als effectieve instructie en evaluatie strategie en wat vraagt dat van de leerkracht? In deze lezing wordt u meegenomen in de achtergrond van formatief evalueren, het belang ervan voor de kwaliteit van onderwijs en de wijze waarop de leraar het effectief kan implementeren en toepassen, inclusief concrete voorbeelden uit de basisschoolpraktijk.
-
Naar de zalen
-
Workshopronde 1
-
Lunch + tussenevaluatie
-
Keynote 2: Denken om te leren
Jos Castelijns (Lector Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs Hogeschool De Kempel)
Veel scholen streven ernaar leerlingen meer verantwoordelijkheid te geven voor hun eigen leren. Verantwoordelijkheid nemen voor eigen leerprocessen wordt in de wetenschappelijke literatuur zelfregulerend leren genoemd. Zelfregulering is een belangrijke factor voor schoolsucces. Gemotiveerde leerlingen die zich bewust zijn van hun eigen leerprocessen en weten hoe ze die kunnen reguleren, vergroten hun kansen op schoolsucces.
Evalueren om te leren (assessment for learning) is een krachtige onderwijsaanpak die leerlingen leert hun eigen leerprocessen te reguleren. Evalueren om te leren is effectief wanneer leraren deze aanpak integreren in hun dagelijkse onderwijspraktijk. Daarvoor kunnen ze gebruik maken van drie strategieën:
- feedback geven,
- het bevorderen van peer-assessment,
- het stimuleren van self-assessment.
Leraren passen deze strategieën toe in gesprekken met leerlingen (individueel, groep of klassikaal). Met name self-assessment zorgt ervoor dat leerlingen inzicht krijgen in wat en hoe ze leren (metacognitie). Met dit inzicht reguleren ze hun eigen leerprocessen.
In deze lezing gaat Jos Castelijns in op de achtergrond van met name het reguleren van de eigen leerprocessen en geeft daarbij voorbeelden en ervaringen uit de praktijk van een groep basisscholen die aan verschillende onderzoeken hebben meegedaan.
-
Wisselen van de zalen
-
Workshopronde 2
-
Formatieve evaluatie in groepen
-
Borrel