Workshopleider:  Marije Heijdenrijk (Bazalt)

Als je iedere leerling wilt laten zien dat hij kan groeien, als je het belangrijk vindt dat leerlingen eigenaar worden van hun leerproces, en als je de focus wilt leggen op het leerproces en niet op ‘het juiste antwoord geven’, dan is formatieve assessment de juiste benadering!

Formatief betekent dat je de prestaties van een leerling niet vergelijkt met die van andere leerlingen, maar met zijn eerdere resultaten. Daarmee breng je de persoonlijke ontwikkeling in beeld. Met formatieve assessment stimuleer je niet alleen dat leerlingen zich bewust worden van de leerdoelen die zij dienen te bereiken, maar ook dat zij inzicht krijgen in leerstrategieën die hen daarbij kunnen helpen. Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat leerlingen die bewust leerstrategieën toepassen hun kansen op leersucces vergroten, meer zelfvertrouwen hebben en gemotiveerder zijn. Bovenin John Hatties lijst met effectgroottes staat formatieve assessment – een van de belangrijkste factoren in het verhogen van de prestaties en in het aanleren van leervaardigheden. Volgens Shirley Clarke zitten de belangrijkste aspecten van formatieve assessment in een goede leer- en lesstructuur. 

Wil je ook aspecten van formatieve assessment toepassen in je eigen onderwijspraktijk en leren werken aan een goed leerklimaat en lesstructuur die zorgen voor eigenaarschap bij je leerlingen? Kom dan naar deze workshop.

Doelgroep: leraren, coördinatoren, intern begeleiders, schoolleiders

Tijd en locatie

    • 3 van 20 plaatsen beschikbaar
    • 6 van 20 plaatsen beschikbaar