Workshopleider: Marjo Berendsen (SLO)
In deze workshop gaan we nader verkennen hoe formatief evalueren in cultuuronderwijs kan worden toegepast. Specifiek in relatie tot het werken met het creatieve proces en zelfreflectie als in het leren met en van elkaar. We ervaren wat formatief evalueren betekent voor de rol en de deskundigheid van de leerkracht. Dit doen we mede door ook zelf praktisch aan de slag te gaan.
Bij de zoektocht naar de verbetering van de kwaliteit van cultuuronderwijs hebben scholen veel vragen. Hoe kun je kinderen laten groeien in cultureel bewustzijn of kunstzinnige vaardigheden? Hoe kun je zichtbaar maken, voor de leraar èn leerlingen zelf, wat kinderen leren in het leergebied kunstzinnige oriëntatie?
Dat begint met goed nadenken over doelen en leerlijnen van kunstdisciplines en erfgoededucatie op school, al dan niet in samenhang met andere vakken of 21e eeuwse vaardigheden. Iets wat leerkrachten in de praktijk al lastig genoeg vinden. Vervolgens spreken we over succescriteria: wanneer zijn leerlingen goed bezig en waaraan kun je dat zien? En hoe kun je verdere ontwikkeling stimuleren bijvoorbeeld in het werken met culturele portfolio's?
Doelgroep: leraren, cultuurcoördinatoren, schoolleiders