Workshopleiders: Diana Baas, Jos Castelijns (Hogeschool De Kempel) en Daniëlle Wijnen (OBS Coninxhof)
Steeds meer scholen streven ernaar in hun onderwijs leerlingen regie te geven over hun eigen leerproces. De aanname is dat dit de motivatie en het leren ten goede komt. Uit onderzoek blijkt dat evalueren om te leren een veelbelovende aanpak is om de zelfregulering en de motivatie van leerlingen te bevorderen.
Evalueren om te leren krijgt vooral vorm in gesprekken tussen leraar en leerling over het leerproces en de leeropbrengsten. In deze gesprekken kunnen leraren feedback geven, maar effectiever is om leerlingen uit te dagen zelf na te denken over waar zij in hun leerproces staan, waar ze naar toe willen en hoe ze daar het beste knnen komen. Leraren kunnen leerlingen ook leren om hierover met elkaar in gesprek te gaan (peer feedback). Uit onderzoek blijkt dat leerlingen zich hierdoor meer bewust worden van wat en hoe ze leren. Dit bewustzijn helpt hen om regie te nemen over hun eigen leerproces. Hoewel evalueren om te leren een effectieve aanpak is, is het voor veel leraren een uitdaging om deze aanpak te integreren in de dagelijkse onderwijspraktijk.
In deze workshop gaan we in op de gesprekken met leerlingen: waarom zijn ze belangrijk, welke onderwerpen bespreek je, hoe geeft je ze vorm en hoe verloopt de gespreksvoering? Een voorbeeld uit de praktijk laat zien hoe het kan en wat nodig is om dergelijke gesprekken mogelijk te maken. Aan de hand van informatie over de aanpak ‘Denken om te leren’ bespreken we toepassingsmogelijkheden in je dagelijkse onderwijspraktijk.
De workshop heeft een interactief karakter. Je wordt gevraagd om actief mee te denken en mee te praten over de betekenis van evalueren om te leren voor je eigen onderwijspraktijk.
Doelgroep: leraren