Workshopleiders: Martijn Smoors en Joyce van den Boogaard (Onderwijs Maak Je Samen)   

Formatief evalueren staat sterk in de belangstelling: leerlingen feedback geven op hun leerproces en hen (zo nodig of wenselijk) bijsturen om hen de (leer)doelen te laten behalen. Maar hoe geef je formatieve evaluatie concreet vorm in je lesactiviteiten?

Tijdens deze workshop gaan we dieper in op de 5 strategieën van formatieve evaluatie uit het model van Dylan Wiliam: doelen stellen, individuele feedback, feedforward, feedback in de groep en zelfregulatie. Zijn model is gebaseerd op de inzichten over effectieve feedback van Hattie en Timperley. William's boodschap: ‘Zorg dat je zo vaak als mogelijk inzicht krijgt in het leerproces van de leerling’. Vooral de werkvormen waarbij leerlingen elkaar feedback geven op hun leren blijken erg effectief.

De werkvormen die we met elkaar gaan ervaren zijn afkomstig uit ‘5 minuten formatief’. Dit is een set van veertig werkvormen die leraren en leerlingen in de bovenbouw van het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs ondersteunen in inzicht geven krijgen in het leerproces. Door het planmatig en functioneel toepassen van dergelijke werkvormen wordt het uitvoeren van de formatieve evaluatie een belangrijk onderdeel van de dagelijkse routines en kan een voortdurende lijn ontstaan.

Doelgroep: leraren midden- en bovenbouw, intern begeleiders, schoolleiders

Tijd en locatie

    • 2 van 20 plaatsen beschikbaar
    • vol