Workshopleider: Joanneke Prenger (SLO)
In deze workshop over taalonderwijs bespreken we hoe je formatief evalueren in je lespraktijk kunt inbedden en met welke speelse werkvormen en open vragen je het leren van, voor en met de leerlingen inzichtelijk maakt. Aan de hand van voorbeelden uit de domeinen mondelinge taalvaardigheid en schrijfvaardigheid, bespreken we daarnaast ook het formuleren van goede leerdoelen en succescriteria en het geven van effectieve feedback.
Formatief evalueren is voor een groot gedeelte gewoon goed onderwijs geven. Je monitort voortdurend het leren van de leerlingen aan de hand van de drie vragen:
- Waar staat de leerling nu?
- Waar moet hij naar toe (doelen)?
- Wat heeft hij nodig om verder te komen (richting het doel of om het doel te bereiken)?
Het is niet alleen belangrijk voor de leraar om antwoorden op deze vragen te krijgen, maar ook voor de leerling zelf. Dit geeft hem meer grip op zijn eigen leerproces, meer eigenaarschap en verantwoordelijkheid, stimuleert de zelfstandigheid en vergroot de motivatie.
Doelgroep: leraren, taalcoördinatoren, intern begeleiders, schoolleiders