Programma Netwerkdag taal in het basisonderwijs - LNT
-
Inloop met koffie en thee
-
Opening
-
Plenaire lezing: Begrijpend lezen voorbij de methodes (Smits)
Een school heeft drie jaar geleden vol goede moed een begrijpend leesmethode aangeschaft. Ze hebben inmiddels voldoende ervaring opgebouwd met deze methode maar krijgen meer en meer twijfels…. Leerlingen die zwak zijn in begrijpend lezen blijven dat, en van sommige andere leerlingen flipperen de resultaten gewoon raar op en neer. Hoe zit dat eigenlijk met begrijpend leesmethodes? Wat doen ze (minder) goed? En wat is er nodig om meer greep te krijgen op het schijnbaar ongrijpbare proces van leren begrijpend lezen? In deze lezing wordt een brede visie op begrijpend lezen toegelicht van waaruit onderbouwde beslissingen genomen kunnen worden over het (al dan niet methodisch) handelen ten aanzien van begrijpend lezen.
-
Wisselmoment (met kopje koffie/thee)
-
Ronde 1
-
Lunch
-
Plenaire lezing: Via creatief schrijven naar verhaalwijsheid: de wetenschappelijke stand van zaken (Koopman)
Voordat je een gedicht, verhaal of roman kunt lezen, heeft eerst een auteur geconcentreerd zitten zwoegen: eigen ervaringen en die van anderen zijn in de best mogelijke vorm gegoten. Als kinderen en jongeren zelf in de voetsporen van auteurs treden en aan de slag gaan met literaire technieken, lezen ze daarna dan ook beter of met meer plezier? Hoe kan schrijven aanzetten tot lezen? Emy Koopman, auteur en gepromoveerd literatuurwetenschapper, haalt het wetenschappelijke bewijs erbij, aangevuld met praktijkvoorbeelden. Ze betoogt dat creatief schrijven kan leiden tot verhaalwijsheid, maar alleen als je het als docent verstandig aanpakt.
-
Wisselmoment (met kopje koffie/thee)
-
Ronde 2
-
Wat nemen we mee? Met verloting!
-
Afsluiting