Sprekers

Karim Amghar

Karim Amghar is een Nederlandse schrijver voor o.a. de NRC, auteur van de boeken Van Radicaal Naar Amicaal en HOOR MIJ ZIE MIJ, programmamaker, televisiepresentator, onderwijsprofessional, trainer en docent van Marokkaanse afkomst. Voor de NTR presenteerde hij verschillende documentaire series waaronder de vijfdelige serie Geloof In Het Onderwijs over artikel 23 (de vrijheid van onderwijs) en of het nog van deze tijd is, de vierdelige serie Karim Pakt Zijn Kans over kansenongelijkheid en diversiteit in het onderwijs en presenteerde hij dit jaar verschillende nieuwe programma’s voor o.a. de NTR. Waaronder Het Verhaal Van Abdelkrim, Het RamadanGevoe”, ONMISBAAR mbo. De series riepen veel reacties op. Karim zat onder andere in Talkshow M, RTL Nieuws, Nieuwsuur, de Sociëteit, DWDD, RTL Late night, radio 1 en interviews in verschillende kranten en bij regionale omroepen. Op dit moment maakt en presenteert hij een nieuwe vijfdelige serie voor de NTR over artikel 23. Hij heeft verschillende artikelen geschreven voor de NRC over diversiteit, inclusie en kansengelijkheid en geeft aan vele organisaties workshops en masterclasses hierover. Amghar heeft in 2018 de Compassieprijs gewonnen, hij ontmoete Hare Majesteiten de Koning en Koningin voor zijn werk, hij zit dit jaar in de top 5 van de media community top 100 voor zijn werk bij de NTR en heeft een bureau over onderwijs en organisatie ontwikkeling.

Annelijn Beltman

Annelijn Beltman werkt als kwaliteitscoördinator op KC De Werf in Arnhem Presikhaaf. Hiervoor werkte ze als IB’er geruime tijd op de Hollandse school in Singapore. Op beide scholen was het Nederlands vaak niet de thuistaal. Dit bracht de vraag met zich mee hoe die thuistalen dan in te zetten op school. Met deze vraag is zij samen met haar team aan de slag gegaan met behulp van de Teamgids meertaligheid. 

Kees Broekhof

Kees Broekhof werkt als taaldeskundige voor Sardes. Hij ontwikkelt didactische werkwijzen op basis van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en schoolt professionals in het gebruik van deze werkwijzen. Als conceptontwikkelaar en trainer is hij medeverantwoordelijk voor het succes van de Brede School Academie en TOP-VVE. Hij heeft meer dan 100 onderwijspublicaties op zijn naam staan.

Astrid Geudens

Dr. Astrid Geudens is als onderzoeker taal- en leesdidactiek verbonden aan de onderzoeksgroep Mens en Welzijn van Thomas More Mechelen-Antwerpen (Associatie KU Leuven). Met haar onderzoek wil ze inzicht geven in factoren die de leesontwikkeling beïnvloeden en bijdragen aan effectief en stimulerend (voorbereidend) taal- en leesonderwijs voor elk kind. Gebeten door de vraag hoe inzichten uit onderzoek en werkveld elkaar kunnen versterken, gaat ze de uitdaging aan om in co-creatie met beleid, leerkrachten en ondersteuners onderzoeksinzichten te vertalen in adviezen, professionalisering, methodieken en methodes voor voorbereidend en aanvankelijk lezen.

Inge Jansen

Inge Jansen werkt als curriculumontwikkelaar Nederlands bij SLO. Ze houdt zich veel bezig met meertaligheid in het onderwijs en is lid van het kernteam Programma Basisvaardigheden.

Martin Klein Tank

Martin Klein Tank – curriculumontwikkelaar bij SLO
Zijn werk richt zich met name op het primair onderwijs. Met daarbinnen de volgende aandachtsgebieden: digitale geletterdheid, wetenschap en technologie, Jonge Kind, (leer)doeluitwerkingen  en leerplaninnovatie.

Monica Koster

Monica Koster is lid van de stuurgroep van het Landelijk Netwerk Taal en vertegenwoordiger van het LNT in de Advieskring van team Nederlands. Zij is zelfstandig onderzoeker, ontwikkelaar en adviseur bij Tekster en hoofdredacteur van taaltijdschrift MeerTaal.

Gäby van der Linden

Gäby van der Linde – Meijerink – curriculumontwikkelaar bij SLO
Haar werk richt zich met name op het primair onderwijs. Met daarbinnen: Jonge Kind, digitale geletterdheid, formatief evalueren, 21st-eeuwse vaardigheden, executieve functies, sociaal-emotionele ontwikkeling, (leer)doeluitwerkingen  en leerplaninnovatie.

Martine van der Pluijm

Martine van der Pluijm is pedagoog. Zij is als postdoc onderzoeker verbonden aan het Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam. Zij promoveerde in 2020 op een onderzoek naar de vraag hoe leraren kunnen samenwerken met alle ouders aan de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Op dit moment werkt aan nieuw onderzoek dat voortbouwt op haar promotieonderzoek met als doel om een handreiking te ontwikkelen voor professionals om de interactie tussen ouders en kinderen ook in de thuissituatie te ondersteunen. Daarnaast is zij werkzaam als docent bij verschillende bachelor- en masteropleidingen van Hogeschool Rotterdam.

Joanneke Prenger