Taal begint thuis. Er zijn echter grote verschillen tussen de taal die kinderen van huis uit meekrijgen. Kinderen van ouders met minder opleiding en hulpbronnen zijn vaak in het nadeel in vergelijking tot hun leeftijdgenoten met hoger opgeleide ouders. Dit kan leiden tot kansenongelijkheid. Tijdens deze bijdrage vertel ik meer over hoe ik als onderzoeker samen met leraren van jonge kinderen op zoek ben gegaan naar hoe zij met hun taalonderwijs beter in kunnen spelen op de verschillen tussen kinderen en hun taalomgeving thuis. We blikken terug op het onderzoeksproces, de ontwerpgerichte aanpak daarvan in co-creatie met leraren en ouders en op het resultaat: een aanpak die leraren helpt zich te bekwamen in het aangaan van partnerschapsrelaties met ouders ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun kinderen, genaamd Thuis in Taal. Hierbij is het steeds de vraag: hoe kunnen leraren juist aansluiten bij de kinderen en ouders die te maken hebben met de meeste kansenongelijkheid? Tot slot vertel ik iets meer over recent onderzoek, waarbij we op zoek zijn naar hoe professionals kinderen en ouders ook thuis kunnen ondersteunen om een taalrijke omgeving te bieden.

Tijd en locatie

    • 55 van 100 plaatsen beschikbaar