Goed kunnen lezen is een onmisbare vaardigheid. Onderzoek naar effectieve taaltrajecten (www.taaltrajecten.be) en leesonderwijs (lesinlezen.be) bracht in kaart wat werkzame elementen zijn om kinderen te ondersteunen in de leesontwikkeling en welke factoren leesvaardigheid en leesmotivatie beïnvloeden. Al van in de kleuterklas inzetten op beginnende geletterdheid is een goede stap om gelijke kansen te geven. Maar hoe maak je de brug naar leesdidactiek in het eerste leerjaar? Hoe zorg je voor een basisaanpak die leerkansen geeft aan zoveel mogelijk leerlingen? Waarom is er sprake van een ‘motivatie paradox’ en gaat het bijvoorbeeld niet op om lezen op woordniveau te schrappen? Hoe kunnen we van bij de start inzetten op leesbegrip naast vlot én vloeiend lezen? Samen onderzoeken we hoe bepaalde misverstanden rond leesonderwijs ontstaan en gaan we aan de slag met bouwstenen voor een effectieve leesstart!

Tijd en locatie

    • 42 van 100 plaatsen beschikbaar