Programma Aansluiting wiskunde vwo-wo
-
Inloop en ontvangst
-
Opening en doelstelling van de dag
-
Plenaire lezing: Wat is overtuigend in 'wettig en overtuigend bewijs' vanuit logisch perspectief?
De relevantie van het domein Logisch redeneren voor de rechtenstudie
Verzorgd door gastspreker Prof.dr. Peter J. van Koppen
-
Werkgroepronde 1; de wijzigingen: informatie + introductie denkactiviteiten
Hallo WO, hier vwo….
Ervaren vwo-docenten vertellen welke wijzigingen zij in hun lessen doorvoeren op basis van de nieuwe examenprogramma’s wiskunde A en wiskunde C
Gebruik van technologie op het vwo Logisch redeneren voor en met leerlingen wiskunde C Statistiek voor en met leerlingen wiskunde A en C Vorm en ruimte voor en met leerlingen wiskunde C -
Lunch
-
Werkgroepronde 2: implementatie in wo
Hallo vwo, WO hier…..
Ervaren WO-docenten vertellen wat zij doen in hun colleges in de universitaire programma’s
Logica in de studie wijsbegeerte Statistiek in de alfa - en gamma studies -
Pauze
-
Plenaire afsluiting; de relevantie van het domein Vorm en ruimte voor kunstzinnig wetenschappelijk onderwijs.
Goossen Karssenberg (55) is verslingerd aan geometrische patronen. Sinds 2008 bestudeert hij de islamitische ontwerptraditie. Hij analyseerde talloze constructies uit eeuwenoude manuscripten, bestudeerde ter plekke de kleurrijke tableaus op gebouwen in Iran en Turkije en ontwikkelde onderwijsmateriaal om te gebruiken bij de wiskundeles.
Hij beschouwt de ontwerptraditie van geometrische patronen als een vorm van toegepaste wiskunde. De 'spelregels' hangen sterk samen met de meetkunde die we uit de schoolboeken kennen, maar worden ook bepaald door voorwaarden van esthetische aard. De meetkundige constructies zijn geen hulpmiddel bij bewijsvoeringen zoals gebruikelijk in de Euclidische meetkunde, maar zijn dienstbaar aan deze esthetische doeleinden. Omdat deze sterk samenhangen met symmetrie, is de relatie met zuivere wiskunde sterk.
Na enkele jaren studie waagde Karssenberg zich aan het ontwerpen van nieuwe patronen, de oude traditie volgend. Dit leidde uiteindelijk tot een bijzondere reis naar Isfahan die hij met zijn dochter Maite (28, historica en schrijver) ondernam en waarover zij een boek schreef. (Overigens koos zij destijds op het VWO het profiel C&M met WiA1,2, helaas dus geen 'vorm en ruimte' noch logica want WiC bestond nog niet.)
In de lezing zal Goossen zijn fascinatie toelichten en een lans breken voor de keuze van dergelijke vormen van toegepaste meetkunde in het wiskunde curriculum.
-
Netwerkborrel