Technologie kan op twee manieren een nuttige bijdrage leveren aan onderwijs: door gebruik zoals “professionals” dat doen en door gebruik van software die specifiek is gericht op het ondersteunen van leren.

Voor statistische professionals is technologie tegenwoordig onmisbaar voor het analyseren van data en voor het doorgronden van (grote) datasets. Technologie helpt bij het visualiseren van data en berekenen van statistieken, vaardigheden die ook een grote rol spelen in de nieuwe examenprogramma’s voor wiskunde A en C.

In deze werkgroep zal Sietske Tacoma enkele tools en onderwijsactiviteiten laten zien die zijn ontwikkeld binnen de Digitale Wiskunde Omgeving (DWO) van het Freudenthal Instituut. In de activiteiten verkennen studenten grote datasets en raken zo vertrouwd met begrippen als verdelingen, steekproeven en hypothesetoetsen. Leerlingen krijgen in de DWO feedback op hun antwoorden op opgaven, zodat ze direct zien of ze op de goede weg zijn.

Deze directe feedback is niet alleen zinvol voor statistiek, maar ook voor het oefenen van algebraïsche vaardigheden. Ook de mogelijkheden die de DWO hiervoor biedt zullen in de werkgroep de revue passeren.

Daarnaast zal in de werkgroep ruimte zijn voor discussie: zijn we met deze inzet van technologie in het voortgezet onderwijs op de goede weg voor een soepele aansluiting met hoger onderwijs?

Tijd en locatie

    • 13 van 20 plaatsen beschikbaar