In deze werkgroep kijken we naar het nieuwe domein ‘logisch redeneren’ dat bij wiskunde C aan bod komt. Wiskunde C is een vak voor leerlingen met een Cultuur- en Maatschappijprofiel. De eerste groep doet dit jaar voor het eerst eindexamen in het vernieuwde programma waar logisch redeneren een onderdeel van is.
Het doel van deze werkgroep is een kort overzicht te geven van de inhoud van dit domein en hoe dat aangeboden wordt in de schoolboeken. Ook worden ervaringen met een interventie, ontwikkeld voor promotieonderzoek, gedeeld. De interventie is dit schooljaar voor het eerst uitgevoerd en richt zich vooral op het leren analyseren van al dan niet logische redeneringen. Dat zijn zowel korte redeneringen als redeneringen in grote (maatschappelijke) contexten. Dat laatste heeft als doel leerlingen voor te bereiden op vervolgstudies en de informatiemaatschappij. Bij alles is in deze werkgroep volop ruimte voor discussie.

Hugo Bronkhorst is docent wiskunde aan het Harens Lyceum en doet als promovendus onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen naar de invloed van onderwijs in logisch redeneren op redeneervaardigheden van leerlingen. Het onderzoek maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Promotiebeurs voor leraren met projectnummer 023.007.043 dat (mede)gefinancierd is door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Tijd en locatie

    • 9 van 20 plaatsen beschikbaar