Sessies

Aan de slag met onderbouwde principes voor het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen​

In een klas met diverse leerlingen kan het best lastig zijn om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen, ook aan die van de (hoog)begaafde leerlingen. Tijdens deze workshop behandelen we een aantal principes die gelden voor het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen. Zo gaan we bijvoorbeeld interactief aan de slag met mindset, verwachtingen en motivatie én wisselen we ervaringen uit over hoe je (hoog)begaafde leerlingen kunt ondersteunen in de klas. Deze workshop is gebaseerd op de top 20 brochure, opgesteld door de APA en naar het Nederlands vertaald door de onderzoekswerkplaats POINT en de Radboud Universiteit.

 

Kim Smeets en Kim Lijbers zijn coördinator van en junior-onderzoeker bij de onderzoekswerkplaats POINT. In samenwerking met leerkrachten, pabo-docenten en andere onderzoekers doen zij onderwijsonderzoek naar o.a. (hoog)begaafdheid.

Sprekers

  • Kim Lijbers
  • Kim Smeets

Als de leerprocessen van de kinderen het doel zijn!

De WPO schrijft al 37 jaar voor dat een basisschool voor elke leerling een ononderbroken ontwikkeling mogelijk moet maken. Dit heeft o.a. tot gevolg dat de leerprocessen van de kinderen uitgangspunt voor het te organiseren onderwijs zouden moeten zijn. Dit vraagt niet alleen een ander aanbod, maar ook een andere rolverdeling tussen onderwijsgevende en leerling. Inhoudelijk heeft dit ook consequenties, want de vakinhouden zijn teveel versnipperd en als losse onderwerpen in methodes geplaatst. Hierdoor heeft in de beleving van veel kinderen 'leren' de betekenis gekregen van 'taak maken', waarbij het doel de toets is geworden en niet de toepassing van het geleerde. Het principe 'vorm volgt functie' is in veel gevallen omgedraaid. In deze workshop wordt geschetst hoe dit anders kan, wat dit oplevert voor de kinderen en wat dit vraagt van een team.

Dolf Janson is ontwikkelaar en auteur, die van daaruit teams in het po begeleidt bij hun professionalisering en schoolontwikkeling, gericht op het recht doen aan de verschillen en behoeften van de leerlingen.

Sprekers

  • Dolf Janson

Curriculumbewust handelen met Schoolleiders voor de Toekomst

Schoolleiders voor de toekomst is een beweging die staat voor het duurzaam verbeteren en innoveren van het onderwijs. Dit vraagt zowel om het versterken van curriculumbewust handelen als het versterken van samenwerkingsstructuren en – culturen binnen de school. Maar hoe zorg je deze processen op gang komen, de beweging blijft en hoe voer je daar als schoolleider en lerarenteam samen regie op?

Schoolleiders voor de toekomst ontwikkelt in samenwerking met SLO een interactieve tool waarmee de diversiteit aan curriculumpraktijken op school zichtbaar wordt gemaakt en het gesprek hierover gevoerd kan worden. In deze workshop delen we de ontwikkelde tool en gaan we in gesprek over samenspel en regie, gespreid curriculair leiderschap en wat leraren nodig hebben.

Sprekers

  • Geesje van Slochteren
  • Judit Weekenborg

Doelgericht weken met Bloom

Vaak wordt de Taxonomie van Bloom in één adem genoemd met verrijking voor begaafde leerlingen. Oorspronkelijk was het echter een manier om doelgericht met onderwijs en ontwikkeling aan de slag te gaan. In deze workshop gaan we in op deze doelgerichte en bredere toepassing. Niet alleen hogere orde denken, maar andere orde vragen stellen waarmee je álle leerlingen kunt uitdagen. We bespreken de oorspronkelijke en herziene taxonomie. Ook gaan we in op de drie domeinen: cognitief, affectief en psychomotorisch. De laatste twee zijn vrij onbekend gebleven, terwijl ze van grote waarde zijn voor het onderwijs. Tenslotte gaan we praktisch aan de slag met het “verbloomen” van een les uit de praktijk.  

Sprekers

  • Ragnild Zonneveld

Kletsende kubussen (po)

In deze sessie komt de casus ‘kletsende kubussen’ aan bod. Deze laat een een samenwerking tussen rekenen en theater in beeld zien. Samen verkennen we hoe in deze casus aan samenhang tussen de vakken wordt gewerkt.

Daarnaast gaan we verder in op de zin en onzin van werken aan samenhang tussen vakken. Wat zijn argumenten voor leraren om hiermee aan de slag te gaan? Wat zouden leerlingen eraan kunnen hebben? Welke verschillende manieren zijn er om aan samenhang te werken? Maar vooral: hoe maak je het doelgericht?

Sprekers

  • Moniek Warmer

NatuurbeLEEFing

De natuur is een rijke speel- en leeromgeving, die oproept tot verwondering. ‘NatuurbeLEEFing’ is het ervaren van de natuur met al je zintuigen. Tijdens deze workshop doe je zelf natuurervaringen op en krijg je concrete handvatten om zelf aan de slag te gaan.

Sprekers

  • Katja van Dalen
  • Tine Nieboer

Sociaal en emotioneel welbevinden van leerlingen stimuleren met coöperatief spel (onderbouw en middenbouw po)

Coöperatief spel leidt tot een positieve sfeer in de groep en laat de zelfwaardering en het welbevinden groeien. Specifiek aan coöperatieve spellen is dat er mét elkaar in plaats van tegen elkaar wordt gespeeld. Samenwerken om een gezamenlijk doel te bereiken staat centraal! Kinderen leren overleggen, naar elkaar luisteren, strategisch denken en samen beslissingen nemen. Ze ervaren dat ze wederzijds afhankelijk en met elkaar verbonden zijn. In deze workshop leer je coöperatieve groepsspellen met en zonder materialen en je krijgt zicht op welke spelvormen wat voor effect hebben. De workshop is praktisch en geeft spelvormen en ideeën om direct in de praktijk mee aan de slag te gaan om via spel welbevinden te stimuleren. Na de workshop ontvang je per email gratis een reader met alle spelvormen.

Anne Mijke van Harten is oprichter en eigenaar van Earth Games. Geschoold als sociaal pedagogisch hulpverlener, spelbegeleidster en hartfocustrainer 'leren met hoofd, hart en handen', selecteert en ontwikkelt Anne Mijke sinds 2003 spelmaterialen met een positieve invloed op gedrag en ontwikkeling. Anne Mijke is gespecialiseerd in coöperatief spel en is spelontwikkelaar.

Sprekers

  • Anne Mijke van Harten

Talentvolle jongere over onderwijs: vallen, opstaan en doorgaan of kan het anders!

In deze interactieve lezing vertelt Erik Arbores over zijn bijzondere onderwijsverleden. Toen hij op 13-jarige leeftijd het gymnasium aan het Stedelijk Gymnasium Schiedam afsloot en met zijn profielwerkstuk over kwantummechanica de Wijnand Wijnenprijs 2011 won had hij niet kunnen vermoeden dat dat zo zou verlopen.

Zijn onderwijspad was zeker geen rozengeur en maneschijn. Graag gaat hij in gesprek over hoe het ook anders had gekund.

Sprekers

  • Erik van den Boom

Uit je hoofd - workshop Lichaamsbewustzijn (po en vo)


Vechten, vluchten, bevriezen en fawn; dat zijn de natuurlijke maar onbewuste reacties van een mens op een onverwachte situatie. Tijdens deze workshop ontdek je op welke manier jij reageert bij een moment van stress.  Je leert in deze sessie hoe je ‘uit je hoofd’ kunt komen en dus minder gaat rationaliseren. Hoe je je meer bewust kunt worden van jezelf, je lichaam, je kracht en je omgeving. Want zeker voor hoogbegaafden geldt: de kracht van je hoofd, zit in je lijf.

De oefeningen zijn niet zweverig, maar juist praktisch, concreet en doelgericht. Nadat je het zelf hebt ervaren, kun je de oefeningen gebruiken in je klas.

Sprekers

  • Mirian Rutten

 Ha Fijn! Een probleem! - Actief denkvaardigheden aanspreken en ontwikkelen in de klas.

 Wil je leren hoe je van je kinderen sterke denkers maakt?  En hoe je 'vragenstellers' van je leerlingen maakt in plaats van 'antwoordgevers'?  

Wil jij leren hoe je kinderen kunt uitdagen om enthousiast creatieve oplossingen voor problemen te verzinnen?

In deze praktische workshop gaan we aan de slag met activiteiten die je direct in je eigen praktijk kunt toepassen.

In vogelvlucht krijg je een grote hoeveelheid informatie, tools en materialen die allemaal als doel hebben je leerlingen aan het denken te zetten.

Na de workshop ben je nog beter in staat je lessen zo te ontwerpen dat je doelgericht analytische, kritische en creatieve denkvaardigheden aanspreekt.

Sprekers

  • Minka Dumont
  • Erik van den Boom

  • Katja van Dalen

  • Minka Dumont

    Minka Dumont heeft vijfentwintig jaar ervaring in het reguliere basisonderwijs waarvan ruim 15 jaar in plusklassen in Amstelveen. Haar passies zijn het vertalen van theorie en wetenschappelijke inzichten naar de onderwijscontext en het ontwikkelen van een
  • Anne Mijke van Harten

    Anne Mijke van Harten is oprichter en eigenaar van Earth Games. Geschoold als sociaal pedagogisch hulpverlener, spelbegeleidster en hartfocustrainer 'leren met hoofd, hart en handen', selecteert en ontwikkelt Anne Mijke sinds 2003 spelmaterialen met een p
  • Dolf Janson

  • Kim Lijbers

    Coördinator van en junior-onderzoeker bij de onderzoekswerkplaats POINT.
  • Tine Nieboer

  • Liesbeth Pennewaard

    SLO
    Curriculumontwikkelaar moderne vreemde talen
  • Mirian Rutten

    Mirian Rutten is coach, begeleider en opleider, gespecialiseerd in (hoog)begaafde jongeren en volwassenen. Ze biedt trainingen en individuele coaching op maat. Zelfstandig, maar ook voor erkende organisaties.
  • Geesje van Slochteren

    SLO
    Curriculumontwikkelaar leraren en curriculumontwikkeling
  • Kim Smeets

    Coördinator van en junior-onderzoeker bij de onderzoekswerkplaats POINT.
  • Moniek Warmer

    SLO
    Curriculumontwikkelaar kunst & cultuur
  • Marloes Warnar

    SLO
    Curriculumontwikkelaar
  • Ragnild Zonneveld

    Ragnild Zonneveld is senior onderwijsadviseur en pedagogisch coach bij Cedin. Ze is ECHA specialist in Gifted Education en Jonge Kind Specialist. Daarnaast is ze voorzitter van het landelijke ECHA Netwerk.