De WPO schrijft al 37 jaar voor dat een basisschool voor elke leerling een ononderbroken ontwikkeling mogelijk moet maken. Dit heeft o.a. tot gevolg dat de leerprocessen van de kinderen uitgangspunt voor het te organiseren onderwijs zouden moeten zijn. Dit vraagt niet alleen een ander aanbod, maar ook een andere rolverdeling tussen onderwijsgevende en leerling. Inhoudelijk heeft dit ook consequenties, want de vakinhouden zijn teveel versnipperd en als losse onderwerpen in methodes geplaatst. Hierdoor heeft in de beleving van veel kinderen 'leren' de betekenis gekregen van 'taak maken', waarbij het doel de toets is geworden en niet de toepassing van het geleerde. Het principe 'vorm volgt functie' is in veel gevallen omgedraaid. In deze workshop wordt geschetst hoe dit anders kan, wat dit oplevert voor de kinderen en wat dit vraagt van een team.
Dolf Janson is ontwikkelaar en auteur, die van daaruit teams in het po begeleidt bij hun professionalisering en schoolontwikkeling, gericht op het recht doen aan de verschillen en behoeften van de leerlingen.
Media & Downloads
- Workshop Dolf Janson.pdf (4 MB)