Locatie: Online, via Teams

Sessies

Begrijpend lezen: Van brein naar begrip door Anne Helder (VOL)

Om leerlingen op de juiste manier leesvaardigheden bij te brengen is het belangrijk om te weten wat goed leesbegrip is, en hoe dat tot stand komt. Inzicht in wat er zich allemaal afspeelt in het brein van een lezer, en wat daarbij goed of fout kan gaan, is nuttig voor iedereen die betrokken is bij onderwijs om leerlingen te leren teksten te begrijpen, te evalueren en op hun inhoud te reflecteren. In deze presentatie zal ik in gaan op een aantal van die processen, bijv. het monitoren van begrip, het integreren van informatie uit de tekst met bestaande kennis en wat daarbij in het brein gebeurt. Maar hoe krijg je als docent zicht op deze cognitieve processen van leerlingen? En hoe kunnen we daar beter op inspelen in de onderwijspraktijk?
Daarover zal ik met jullie in gesprek gaan.

Voor deze interactieve sessie krijgen docenten uit het voortgezet onderwijs en lerarenopleiders voorrang.

Sprekers

  • Anne Helder

Doorgaande leerlijn digitaal begrijpend lezen door Eliane Segers

Begrijpend lezen is door de opkomst van digitale media verworden tot een vaardigheid die veel meer bevat dan het begrijpen van een enkele lineaire tekst. De lezer van nu die meer te weten wil komen over een bepaald onderwerp moet in staat zijn om informatie te vergaren uit meerdere online teksten, af te wegen wat wel en niet betrouwbaar is, en de informatie uit de verschillende bronnen integreren. Dat die informatie in hypermedia-vorm wordt aangeboden heeft invloed op dit proces. Ik zal in de presentatie ingaan op voor- en nadelen van digitale media en met jullie in gesprek gaan over een doorgaande leerlijn digitaal begrijpend lezen.  

Voor deze interactieve sessie krijgen docenten uit het voortgezet onderwijs en lerarenopleiders voorrang.

Sprekers

  • Eliane Segers

Onderwijs over tekststructuur: (on)zinnig? door Ted Sanders en Jacqueline Evers-Vermeul (VOL)

De laatste tijd kwam het onderwijs over begrijpend lezen soms negatief in het nieuws – denk aan Lubach. Dit onderwijs zou saai zijn en leerlingen bovendien slechts "trucjes" aanleren. Maar hoe (on)zinnig is het als leerlingen leren om  bijvoorbeeld de kernzin van een alinea te bepalen of als verbanden tussen verschillende tekstdelen te leggen? In deze interactieve presentatie bespreken we nut en noodzaak van onderwijs over tekststructuur en het aanleren van strategieën die daarmee te maken hebben voor de totstandkoming van tekstbegrip. 

Voor deze interactieve sessie krijgen docenten uit het voortgezet onderwijs en lerarenopleiders voorrang.

Sprekers

  • Jacqueline Evers-Vermeul
  • Ted Sanders

Tekstbegrip = Technisch lezen + Woordenschat + Achtergrondkennis door Anna Bosman

Om een tekst te kunnen begrijpen is het noodzakelijk dat de lezer het geschrevene kan decoderen of ontcijferen. Dit is een noodzakelijke, maar geen voldoende voorwaarde. Om de tekst te kunnen begrijpen moeten de woorden ook betekenis hebben voor de lezer. De lezer moet weten wat 
er bedoeld wordt met vrijwel alle woorden in de tekst. Ook dat is (meestal) niet voldoende om de tekst voldoende te kunnen begrijpen, want daarvoor is ook een zekere mate van achtergrondkennis nodig, zodat de tekst van context voorzien wordt.

Ik ga graag met jullie in gesprek over hoe deze ingrediënten voor goed tekstbegrip aan bod komen in het leesonderwijs op de middelbare school.  

Voor deze interactieve sessie krijgen docenten uit het voortgezet onderwijs en lerarenopleiders voorrang.

Sprekers

  • Anna Bosman