Locatie: Online, via Teams

Sessies

(W)elke jongere een gemotiveerde lezer? door Christel Dood (VOL)

"Ik lees alleen als het moet." "Een boek lezen?! Ik heb wel wat beters te doen." Veel jongeren lezen niet graag.  Om de negatieve spiraal van zwakke leesvaardigheid en beperkte leesmotivatie te doorbreken hebben het Expertisecentrum Nederlands, ITTA UvA en de Radboud Universiteit een toolbox ontwikkeld waarmee docenten in het vmbo meer 'op maat' leesactiviteiten kunnen uitvoeren met hun leerlingen. Tijdens deze workshop krijg je een inkijkje in het werken aan leesbevordering op maat met behulp van deze toolbox en het onderzoek dat hier naar is gedaan. We zullen in gesprek gaan over waar jullie in de onderwijspraktijk tegenaan lopen en welke mogelijke oplossingen er zijn.  

Voor deze interactieve sessie krijgen docenten uit het voortgezet onderwijs en lerarenopleiders voorrang.

Sprekers

  • Christel Dood

Heeft Arjen Lubach gelijk over begrijpend lezen? door Sonja van Overmeeren (VOL)

Arjen Lubach legde op een geestige manier de vinger op een zere plek als het gaat om de leeslessen in het Nederlands onderwijs. De achteruitgang en het gebrek aan leesplezier bij de Nederlandse leerlingen had volgens Lubach één duidelijke oorzaak: Dat kwam door het vak ‘begrijpend lezen’ en vooral de manier waarop het vak inhoud heeft gekregen: „’Begrijpen’ is dan vooral het benoemen van de structuur van de tekst en verbanden aanwijzen tussen de alinea’s op basis van zogenaamde signaalwoorden. Of je moet hoofdpunten en nevenpunten benoemen of aangeven waar het middenstuk ophoudt!” – gruwt hij in zijn uitzending.  

Als docent en vakdidacticus Nederlands knikte ik in eerste instantie instemmend bij de uitzending, maar lossen we alles op door dit af te schaffen? Laten we samen eens kritisch kijken naar wat Lubach aanstipt en wat dit betekent voor onze lessen begrijpend lezen.  

Voor deze interactieve sessie krijgen docenten uit het voortgezet onderwijs en lerarenopleiders voorrang.

Sprekers

  • Sonja van Overmeeren

Lezen in (v)mbo: actief aan de slag met formatief handelen door Inge van Meelis

Lezen is in het (v)mbo nodig om instructies en vakkennis te begrijpen. De leerlingen staan niet bekend als de meest gretige lezers. Gerichte interactie voor, tijdens en na het lezen geeft de docent meer zicht in de struikelblokken van leerlingen (formatief handelen). In twee praktijkonderzoeken hebben docenten uit entree en mbo-2 ervaring opgedaan met actieve en motiverende werkvormen, die de docent inzicht geven in wat leerlingen al kunnen en waar ze nog aan kunnen werken. In deze workshop maak je aan de hand van voorbeelden kennis met de gebruikte aanpak, die ook in het vmbo goed ingezet kan worden. 

Voor deze interactieve sessie krijgen docenten uit het voortgezet onderwijs en lerarenopleiders voorrang.

Sprekers

  • Inge van Meelis