Arjen Lubach legde op een geestige manier de vinger op een zere plek als het gaat om de leeslessen in het Nederlands onderwijs. De achteruitgang en het gebrek aan leesplezier bij de Nederlandse leerlingen had volgens Lubach één duidelijke oorzaak: Dat kwam door het vak ‘begrijpend lezen’ en vooral de manier waarop het vak inhoud heeft gekregen: „’Begrijpen’ is dan vooral het benoemen van de structuur van de tekst en verbanden aanwijzen tussen de alinea’s op basis van zogenaamde signaalwoorden. Of je moet hoofdpunten en nevenpunten benoemen of aangeven waar het middenstuk ophoudt!” – gruwt hij in zijn uitzending.  

Als docent en vakdidacticus Nederlands knikte ik in eerste instantie instemmend bij de uitzending, maar lossen we alles op door dit af te schaffen? Laten we samen eens kritisch kijken naar wat Lubach aanstipt en wat dit betekent voor onze lessen begrijpend lezen.  

Voor deze interactieve sessie krijgen docenten uit het voortgezet onderwijs en lerarenopleiders voorrang.

Media & Downloads

Tijd en locatie

    • Online, via Teams
      vol