Sessies

Drie in één: taalbeschouwing, schrijfstijl en schrijven [Domein Taal]

De meeste leerlingen zijn sterk gericht op de vraag hoe hun kleding-, spreek en appstijl overkomt bij anderen. Anders gezegd: stijl is belangrijk voor hen. Met dit idee in gedachten ontwikkelde Jeroen Steenbakkers een onderzoek naar een vernieuwende pedagogisch-didactische aanpak voor schrijf- en schrijfstijlonderwijs.

Samen met drie vakexperts en acht docenten ontwikkelde hij de lessenserie schrijfstijl voor de klassen 3 en 4 havo/vwo. In deze lessen leren de leerlingen schrijfstijlstrategieën kennen, zoals het gebruik van intensiverende woorden en drieslagen. Ze leren de strategieën kennen door teksten van sterke schrijvers (zoals columnisten en journalisten) te analyseren. Vervolgens krijgen de leerlingen de schrijfstijlstrategieën aan de hand van stappenplannen toegelicht. Daarna schrijven ze korte tekstjes waarin ze de geleerde schrijfstijlstrategieën zelf toepassen.

In de workshop bespreken we hoe docenten met deze lessen hebben gewerkt. De workshop is heel praktisch: nadien kunt u meteen met lesmateriaal aan de slag. Tegelijkertijd gaan we kort in op de didactische ontwerpprincipes (grammar for writing) die zijn gebruikt bij het ontwerp van de lessen. We onderzoeken de mogelijkheden om de principes in te zetten in het primair onderwijs. Recent internationaal onderzoek laat zien dat er volop mogelijkheden zijn om in primair onderwijs taalbeschouwing, schrijfstijl en schrijven met elkaar te combineren.

Sprekers

  • Jeroen Steenbakker

Rijk taalonderwijs over de grenzen heen [Domein Communicatie]

Rijk taalonderwijs is werken vanuit doelen, over een inhoudelijk thema, waarin de taaldomeinen aan elkaar verbonden zijn, interactie en rijke teksten een belangrijke rol spelen en er aandacht is voor meertaligheid. 

Dat waren de uitganspunten voor Inge Jansen, Hanna Kuijs en Anne-Christien Tammes bij het ontwikkelen van de lessenserie Talent voor de middenbouw van het basisonderwijs. Enthousiast en nieuwsgierig gaf Hanna in haar groep 5 de lessenserie. Van de lessen werden opnames gemaakt, niet alleen ter evaluatie van de lessenserie, maar ook ter illustratie. Dat leverde mooie pareltjes en inzichten op die we graag met jullie willen delen. 

Sprekers

  • Hanna Kuijs
  • Anne-Christien Tammes

Zet je leesbril eens op! [Domein Literatuur]

Leesbevordering kan een sleutel zijn tot school- en studiesucces. Om dit te bereiken is de attitude van zowel leerkrachten als leerlingen van belang. Wat zegt recent onderzoek hierover?  Marlon Ruwette deed onderzoek naar de leesbevorderende activiteiten van leerkrachten in groep 7 en 8 van het po. Daarnaast keek ze naar de attitude van leerkrachten op het gebied van leesbevordering: welke activiteiten worden vaak ingezet? Hoe zien leerlingen hun leesgedrag thuis?

In deze workshop kijken we met elkaar naar hoe de inzichten uit de wetenschap te vertalen naar de klaslokalen. Als leerkrachten meer aan leesbevordering doen wanneer er meer meisjes in de klas zitten, hoe zorgen we er dan voor dat we de jongens bereiken? Met welke bril op kunnen we naar onze klassen kijken en wat betekent dat voor het onderwijs? Hoe moeten we het domein Literatuur verder vormgeven binnen de geactualiseerde kerndoelen?

Sprekers

  • Marlon Ruwette