De meeste leerlingen zijn sterk gericht op de vraag hoe hun kleding-, spreek en appstijl overkomt bij anderen. Anders gezegd: stijl is belangrijk voor hen. Met dit idee in gedachten ontwikkelde Jeroen Steenbakkers een onderzoek naar een vernieuwende pedagogisch-didactische aanpak voor schrijf- en schrijfstijlonderwijs.
Samen met drie vakexperts en acht docenten ontwikkelde hij de lessenserie schrijfstijl voor de klassen 3 en 4 havo/vwo. In deze lessen leren de leerlingen schrijfstijlstrategieën kennen, zoals het gebruik van intensiverende woorden en drieslagen. Ze leren de strategieën kennen door teksten van sterke schrijvers (zoals columnisten en journalisten) te analyseren. Vervolgens krijgen de leerlingen de schrijfstijlstrategieën aan de hand van stappenplannen toegelicht. Daarna schrijven ze korte tekstjes waarin ze de geleerde schrijfstijlstrategieën zelf toepassen.
In de workshop bespreken we hoe docenten met deze lessen hebben gewerkt. De workshop is heel praktisch: nadien kunt u meteen met lesmateriaal aan de slag. Tegelijkertijd gaan we kort in op de didactische ontwerpprincipes (grammar for writing) die zijn gebruikt bij het ontwerp van de lessen. We onderzoeken de mogelijkheden om de principes in te zetten in het primair onderwijs. Recent internationaal onderzoek laat zien dat er volop mogelijkheden zijn om in primair onderwijs taalbeschouwing, schrijfstijl en schrijven met elkaar te combineren.