Sessies

De Brede School Academie: betere kansen voor een vergeten doelgroep

Zwakke leerlingen krijgen extra aandacht op school, net als hoogbegaafde leerlingen. Maar hoe zit het met leerlingen die zich rustig gedragen en gemotiveerd zijn, maar door een taalachterstand de school verlaten onder hun mogelijke niveau? Deze leerlingen hebben een hoge leerpotentie, maar krijgen niet de uitdaging die ze nodig hebben om die potentie te realiseren. De Brede School Academie (BSA) helpt hen en zorgt dat ze betere kansen krijgen. Dat werkt: de BSA levert al jaren toplezers af.

De BSA is een uitdagend en intensief buitenschools programma voor leerlingen vanaf groep 6 tot en met 8. De leerlingen krijgen twee keer per week extra ondersteuning bij het leren van de Nederlandse taal. Leesplezier, begrijpend lezen, woordenschatuitbreiding en kennis van de wereld staan centraal. En: hoge verwachtingen, zowel van de leerlingen als van de leraren.

Kees Broekhof legt aan de hand van een aantal bouwstenen uit wat de BSA tot een van de meeste succesvolle aanpakken in Nederland maakt om kinderen met taalachterstanden meer kansen te bieden.

Sprekers

  • Kees Broekhof

Een effectieve leesstart voor leerlingen met nood aan taalondersteuning

Goed kunnen lezen is een onmisbare vaardigheid. Onderzoek naar effectieve taaltrajecten (www.taaltrajecten.be) en leesonderwijs (lesinlezen.be) bracht in kaart wat werkzame elementen zijn om kinderen te ondersteunen in de leesontwikkeling en welke factoren leesvaardigheid en leesmotivatie beïnvloeden. Al van in de kleuterklas inzetten op beginnende geletterdheid is een goede stap om gelijke kansen te geven. Maar hoe maak je de brug naar leesdidactiek in het eerste leerjaar? Hoe zorg je voor een basisaanpak die leerkansen geeft aan zoveel mogelijk leerlingen? Waarom is er sprake van een ‘motivatie paradox’ en gaat het bijvoorbeeld niet op om lezen op woordniveau te schrappen? Hoe kunnen we van bij de start inzetten op leesbegrip naast vlot én vloeiend lezen? Samen onderzoeken we hoe bepaalde misverstanden rond leesonderwijs ontstaan en gaan we aan de slag met bouwstenen voor een effectieve leesstart!

Sprekers

  • Astrid Geudens

Wat vind je van de conceptkerndoelen? | Raadpleging LNT (van 13.30 tot 15.45 uur)

Dit onderdeel duurt van 13.30 tot 15.45 uur! 

SLO heeft van de minister de opdracht gekregen om nieuwe conceptkerndoelen voor Nederlands te ontwikkelen, die in juli 2023 moeten worden opgeleverd. Het ontwikkelteam voor het leergebied Nederlands, bestaande uit vier leraren po, vier leraren onderbouw vo, vier vakexperts en twee curriculumexperts wil graag feedback van het Landelijk Netwerk Taal op de conceptversie van de kerndoelen. Tijdens deze feedbacksessie gaan we aan de hand van een aantal gerichte adviesvragen van het ontwikkelteam in gesprek over de conceptkerndoelen. Je krijgt de stukken van tevoren opgestuurd. Als je deelneemt aan deze sessie wordt er van je verwacht dat je de stukken hebt gelezen en al hebt nagedacht over de adviesvragen.

Meer informatie over het actualisatieproces en het team vind je op:https://actualisatiekerndoelen.nl/nederlands

Belangrijk:

  • Je kunt alleen deelnemen als je in het onderwijs werkt als leraar, opleider of onderwijsadviseur. Voor bijvoorbeeld uitgevers is een ander moment georganiseerd om bij het proces aan te haken. Vermeld daarom bij je aanmelding waar je werkt. 
  • De stukken die je toegestuurd krijgt zijn vertrouwelijk. Het is niet de bedoeling dat je ze verder verspreidt.

Sprekers

  • Monica Koster