Sessies

(Hoog)begaafde (tijdelijke) thuiszitters en welbevinden: het belang van lef en gezien worden

In deze inspratiesessie kijken we naar de gespreksplaat over welbevinden en hoe deze gebruikt kan worden. Naast de (hoog)begaafde leerling gaan we het, aan de hand van onderzoeksresultaten, ook specifiek hebben over de tijdelijke thuiszitters (drop-outs). Na deze sessie hoop ik dat jij inspiratie hebt om het welbevinden van jouw leerlingen te bevorderen.

Sprekers

  • Jarmo Schoemaker

Burgerschap in de vakken

Burgerschap in het basisonderwijs…de inspectie schrijft erover: ‘De interesse in het burgerschapsonderwijs is er, maar scholen hebben handvatten nodig. Het is nu nog moeilijk om burgerschapsdoelen te stellen op het niveau van bestuur, school en klas.’ En: ‘in het basisonderwijs hebben we het vooral over sociale omgang, omdat dat iets is wat je direct ziet.’  In deze workshop krijg je concrete handvatten om met burgerschapsdoelen aan de slag te gaan. Hoe pak je burgerschap aan als bestuur, als directeur als leraar?

Sprekers

  • Anton Bakker

Celebrate Talent!

In deze sessie deelt Erik van der Boom zijn onderwijservaringen en laat zijn muzikale talent zien. Erik van der Boom, ook bekend onder de naam Erik Arbores, deed de eerste vier jaar van het gymnasium in één jaar en haalde op 13-jarige leeftijd zijn eindexamen aan het Stedelijk Gymnasium Schiedam. Met zijn profielwerkstuk over kwantummechanica won hij de Wijnand Wijnenprijs. Zijn onderwijspad wordt gekenmerkt door hobbels, dalen, vallen, weer opstaan, niet opgeven en de wil om zich verder te ontwikkelen. Graag gaat hij in deze sessie met jou in gesprek hierover!

Sprekers

  • Erik van den Boom

Ervaar de rijkdom van meertaligheid

Altijd al willen weten hoe aandacht voor meertaligheid eruit kan zien in de klas? In deze inspiratieronde ga je het zelf ervaren! Je gaat weg met allerlei praktische voorbeelden die je de volgende dag zo kunt gebruiken in de les. Aan het einde van de sessie ontvang je bovendien de pilot-versie van de Team Support Agenda die we ontwikkeld hebben om samen met je team het gesprek aan te gaan hoe je meertaligheid een plek kunt geven op jouw school.

Sprekers

  • Inge Jansen

Kansengelijkheid in begaafdenonderwijs

Leerlingen met een migratieachtergrond en/of uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status, krijgen in Nederland minder kansen om succesvol te zijn in het onderwijs. Verschillende factoren spelen daarbij een rol, waaronder minder geschikte screeningsinstrumenten, lage verwachtingen en taalachterstanden. In het Erasmus+ project Creating equal opportunities at school: empowering students through teaching academic language ontwikkelde Bureau Talent samen met Europese partners een lesprogramma ‘academische taal’ dat leerlingen helpt om taalachterstanden weg te werken. In deze inspiratiesessie gaan we in op het probleem van taalachterstand in relatie tot kansengelijkheid, maken we de deelnemers deelgenoot van de wetenschappelijke basis waarop het lesprogramma gebouwd is en maken ze kennis met de verder doorontwikkelde lesmethode.

 

Lineke van Tricht is directeur van Bureau Talent, experts in de ontwikkelings van cognitief talent (10-18 jaar). Daarnaast is zij docente aan de Radboud International Training on High Ability (RITHA) en promovenda bij Prof.Dr. Lianne Hoogeveen en Prof.Dr. Anouke Bakx.

Sprekers

  • Lineke van Tricht

Onderwijs als 'eco-systeem'

Wat komt tot bloei als je het onderwijs benadert als een ‘eco-systeem’ waarbij hart, hoofd en handen in balans zijn met elkaar?
Tijdens deze inspiratie ronde wordt de theoretische achtergrond aangevuld met praktijkvoorbeelden, ter inspiratie voor het gebruik van de natuur als tool om verbinding te maken met jezelf, de ander en je omgeving.

Sprekers

  • Katja van Dalen
  • Tine Nieboer

Ontdek de Zijnskant van (hoog)begaafdheid

Er zijn diverse spellen en hulpmiddelen die helpend zijn de gevoeligheden en talenten van (hoog)begaafden - van kinderen én (jong)volwassen te zien, te herkennen en te benoemen. In deze sessie gaan we in op talentenkaartjes en op de zijnswijzers. Wil jij verder geïnspireerd worden wat je er allemaal mee kan? Hoe je ze kan inzetten in de klas, individueel, in je team, de plusklas, je Coachpraktijk of thuis? Schuif aan en laat je inspireren tijdens deze workshop. Met het inzetten van de kaartjes en de ZijnsWijzers gaat praten over gevoel spelenderwijs. Dat levert vaak waardevolle gesprekken en inzichten op.

Door deze tools te gebruiken ontstaat er verbinding en begrip. In deze inspiratiesessie vertel ik, laat ik je zien en speel je zelf hoe je de kaartjes en De ZijnsWijzers kunt inzetten. De spellen van de ZijnsWijzers bieden enorm veel mogelijkheden, dus kom ze ontdekken en laat je inspireren tijdens deze sessie!

Marianne Rietveld  heeft vanuit haar kennis, praktijk- en persoonlijke ervaring een succesvolle manier ontwikkeld om spelenderwijs inzicht te geven in de zijnskant van hoogbegaafdheid. Marianne werkt vanuit haar praktijk De WijsWijzer en begeleidt kinderen en volwassenen om hoogbegaafdheid te leren omarmen door inzicht te geven in wie je bent. Daarnaast verzorgt ze teamtrainingen om ook in het onderwijs deze kant van hoogbegaafdheid onder de aandacht te brengen. Vanuit haar jarenlange ervaring als leerkracht weet ze als geen ander hoe het in de dagelijkse (onderwijs)praktijk werkt.

Sprekers

  • Marianne Rietveld

Ruimte in het curriculum voor je team en leerlingen (schoolleiders vo)

In deze sessie ga ik graag met jullie in gesprek hoe je in je team gebruik kunt maken van de sterke kanten van mensen en mensen in hun kracht laat werken. Opeen verbindende, resultaatgerichte en grenzen zoekende manier gaan we in ons team op zoek naar oplossingen, keuzemogelijkheden en ruimte in het curriculum voor onze leerlingen. Nieuwsgierig hoe? Discussieer dan mee!

Sprekers

  • Lieke Hergelink

Uitdagende peuters en kleuters uitdagen!

Het erkennen en herkennen van een ontwikkelingsvoorsprong bij het jonge kind komt steeds meer onder de aandacht. Maar….. wat nou als de ontwikkelingsvoorsprong niet herkend wordt en het gedrag als ongewenst wordt ervaren. Hoe wordt er dan naar het kind gekeken: storend, druk, onrustig, ongemotiveerd, (negatieve) aandacht vragen….

In deze workshop krijgt u handreikingen om aan de gang te gaan met “De Pientere Blik”, zodat het (on)gewenste gedrag wordt aangepakt. Er kan dan een omgeving worden gecreëerd voor gewenst gedrag, zodat het kind gemotiveerd en uitgedaagd wordt.
De Pientere Blik is ontwikkeld door Marijne Sammels en Willeke Rol en is terug te vinden in hun boek: “uitdagende peuters en kleuters uitdagen.

Sprekers

  • Willeke Rol

Zit je lekker in je vel?

Lekker in je vel zitten? Hoe heb je daar invloed op? Zowel het fysieke, sociale en emotionele welbevinden moet hiervoor voor elkaar zijn. Maar ook moet er aandacht zijn voor drie basisbehoeften in het onderwijs: autonomie, relatie en competenties. In deze sessie komen verschillende hulpmiddelen langs die je hiervoor kunt inzetten, waaronder de gespreksplaat 'Zit jij lekker in je vel?'. Samen gaan we aan de slag om te onderzoeken op welke manieren de materialen ingezet kunnen worden. Daarnaast doen we beweegoefeningen voor een positief effect op onze concentratie! Doe je mee?

Nora Steenbergen-Penterman is projectleider van het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO). Daarnaast is zij ECHA-specialist in Gifted Education, onderwijskundige, lerares en senior curriculumontwikkelaar.

Marloes Warnar is medewerker van het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO). Daarnaast is zij onderwijskundige, hersenwetenschapper en curriculumontwikkelaar.

Sprekers

  • Nora Steenbergen-Penterman
  • Marloes Warnar