Keuzesessies:
 

Sessies

Een geïntegreerde aanpak op de mavo: van taalbeleid naar lesmodel (Marieken Pronk)

Op het Wim Gertenbach College (Zandvoort) werken we aan het ideale lesmodel. Tijdens de ontwikkeling van dit model kijken we bij elke lesfase hoe docenten aandacht voor taal en taalsteun kunnen hebben, bijvoorbeeld door te modelen. De eerste bijeenkomsten met de werkgroep en studiemiddagen met het team leveren mooie voorbeelden op voor de praktijk: kleine aanpassingen in de didactiek zorgen voor meer taalsteun en taalproductie. Denk daarbij aan het inzetten van mentimeter om voorkennis in beeld te krijgen en de bijbehorende (vak)taal letterlijk zichtbaar te maken.

Sprekers

  • Marieken Pronk-van Eunen

Meer grip op taalleren in het mbo, motiverend en interactief (Inge van Meelis)

Mbo-docenten Nederlands hebben te maken met studenten met heel diverse leerbehoefte en motivatie, die zij in weinig lesuren op examenniveau moeten brengen. Formatief evalueren helpt om te bepalen welke taalsteun studenten nodig hebben om leersucces te ervaren. In het praktijkonderzoek Grip op leerpotentieel hebben docenten interactieve en motiverende werkvormen ingezet om studenten taalsteun te bieden én zicht te geven op hun vooruitgang. We presenteren enkele toegepaste werkvormen en lichten toe hoe taalsteun en formatief evalueren hierin samenkomen.

Sprekers

  • Inge van Meelis

Taalsteun en groepsopdrachten bij statistieklessen in 4 havo (Sharon Calor & Sanne Kosterman)

Op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer wordt in de 4-havo wiskunde A lessen gewerkt volgens didactische principes van zelfregulerend leren. Daarbij werken leerlingen individueel op eigen tempo aan de lesstof. In de praktijk blijkt dat er hierdoor weinig mogelijkheden tot interactie zijn, terwijl interactie juist van groot belang is om te kunnen oefenen met de vaktaal. In het kader van een afstudeeronderzoek (ILO/UvA) hebben we in deze praktijkcontext taalsteun biedende groepsopdrachten bij statistieklessen ontworpen. Hierbij is gebruik gemaakt van ontwerpprincipes van taalgericht vakonderwijs, samenwerkend wiskundeleren en zelfregulerend leren. In deze workshop presenteren we de opdrachten en onze ervaringen hiermee.

Sprekers

  • Sharon Calor
  • Sanne Kosterman

Taalsteun toegepast bij vmbo Curio de rotonde (Marlieke Fens-Lazeroms)

Afgelopen schooljaar zijn docenten biologie van vmbo Curio de rotonde gezamenlijk aan de slag gegaan  met het toepassen van taalgericht vakonderwijs in hun lessen. Het doel is leerlingen beter te ondersteunen bij het begrijpen van de teksten en opdrachten in de schoolboeken en in het examen. Ook het beter leren formuleren van antwoorden was een aandachtspunt. De docenten werkten effectieve vormen van taalsteun uit door middel van werkbijeenkomsten en lesbezoeken. Dit schooljaar volgen de docenten economie hun voorbeeld. We rapporteren over dit project en over de inzet van taalsteun in de lespraktijk.

Sprekers

  • Marieke Fens-Lazeroms

Toekomstdromen: de inzet van technologie als taalsteun in meertalige contexten. ("Google Translate voorbij") (Maaike Hajer & Anita Cremers)

De lectoraten Meertaligheid & Onderwijs en Codesign van de HU verkenden hoe nieuwe technieken benut zouden kunnen worden. Aansluitend bij het Universal design for Learning (UDL - een wereldwijd kader voor inclusief onderwijs) identificeerden we vormen van om leerstof toegankelijk te maken, om leeractiviteiten en inzet van meer talen mogelijk te maken en om leeruitkomsten te laten zien en beoordelen. We doen daarvan verslag, laten een concreet voorbeeld zien van een meertalige app die bij rekenonderwijs aan nieuwkomers werd ontwikkeld. Tegelijk willen we ook in gesprek gaan om te kijken welke wensen en behoeften er zijn en  zo een eerste stap in co-design van nieuwe technologie zetten.

Sprekers

  • Anita Cremers
  • Maaike Hajer