Programma Meertaligheid in het basisonderwijs - middag 2

  • Inloop
  • Opening en mededelingen (Joanneke Prenger)
  • Hoeveel talen spreek jij?
  • Koffiepauze
  • Keuzesessies
  • Feestelijke afsluiting
  • Inloop

  • Opening en mededelingen (Joanneke Prenger)

    Toelichting op de dag

  • Hoeveel talen spreek jij?

    Hoeveel talen spreek jij?

    Steeds meer kinderen leven in de magische wereld van meertaligheid. Een wereld vol woorden met exotische klanken die toch alledaagse betekenissen hebben. Een wereld vol kleur dankzij de verschillende brillen waardoor meertaligen naar de wereld kijken. Een wereld waarin kinderen met mama een andere taal spreken dan met de juf. Dat is leuk en handig, maar er zijn ook veel vragen.
    Wat is meertaligheid precies en wat betekent het thuis en op school? Hoe leer je eigenlijk twee talen tegelijk en hoe werkt dat in je brein? Wat is een taalrelatie en wat is een moedertaal? En waarom is het juist goed om met je ouders de thuistaal te spreken?
    Tijd voor een heuse mindshift zodat we met een meertalige blik naar een meertalig kind kunnen kijken. Alleen zo kunnen we hem begrijpen en daardoor beter inspelen op zijn capaciteiten.
    Alles wat je altijd al wilde weten over meertaligheid, en natuurlijk nog veel meer!

    Marinella Orioni (1973) is auteur van Hoeveel talen spreek jij? Wat je altijd al wilde weten over meertaligheid (2019), Het meertalige kind. Een eerste kennismaking (2017) en Meertalig opvoeden. Uw kind zal u dankbaar zijn (2015). Marinella is Nederlandse van Italiaanse afkomst, moeder van twee drietalige kinderen en al jarenlang gesetteld in Parijs. Ze heeft een passie voor taal in het algemeen en voor meertaligheid in het bijzonder. Na het afronden van haar studie Nederlands werkte ze onder meer als docent Nederlands aan de Université Lille 3 en het Institut Néerlandais in Parijs, waar ze ook les gaf aan meertalige kinderen. Tegenwoordig is ze naast het schrijven, actief met lezingen en workshops meertaligheid en interculturaliteit in binnen- en buitenland.

  • Koffiepauze

  • Keuzesessies

    Alle talen in de klas: omgaan met meertaligheid/ meertalige taalronde
    Iedereen kan meedoen met de Natuur- en Techniekles. De inzet van moedertalen in inclusief, taalgericht vakonderwijs
    Overgang nieuwkomers naar de reguliere groep
  • Feestelijke afsluiting

    Er zijn prijzen te winnen!