Programma Computationeel denken in het curriculum van de lerarenopleiding

  • Introductie & terugblik op de bijeenkomst van 11 mei 2022
  • CT in context door Jacqueline Nijenhuis
  • Pauze
  • Kerndoelen voor Digitale Geletterdheid door Jos Tolboom
  • Coalitie DG door Remco Pijpers
  • Afstemming (in subgroepen)
  • Plenaire terugkoppeling & afronding
  • Introductie & terugblik op de bijeenkomst van 11 mei 2022

  • CT in context door Jacqueline Nijenhuis

    Dit project zal deze scholen ondersteunen door middel van praktijkgericht onderzoek, door het ontwikkelen van geschikte CT-leerdoelen voor het basis- en secundair onderwijs, evenals onderwijs- en leerstrategieën die het verwerven van deze doelen bevorderen. In het basisonderwijs willen we CT verbinden met de algemene cognitieve leerdoelen, terwijl CT in het secundair wordt geïntegreerd in drie leerdomeinen: STEM (biologie), taal (Nederlands) en geesteswetenschappen (geschiedenis).

  • Pauze

  • Kerndoelen voor Digitale Geletterdheid door Jos Tolboom

    In deze presentatie biedt SLO een kort overzicht over de stand van zaken in het traject dat is ingezet om kerndoelen te ontwerpen die het kader voor digitale geletterdheid in het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs beschrijven. Zie https://actualisatiekerndoelen.nl/

  • Coalitie DG door Remco Pijpers

    Terwijl de inhoudelijke kaders voor digitale geletterdheid en dus ook CT worden ontwikkeld is het al belangrijk om een stap vooruit te denken. Wat vragen we van het onderwijssysteem om met straks met die inhoudelijke kaders aan de slag te gaan? En hoe zorgen we ervoor dat de betrokken partijen daarbij goed kunnen samenwerken? In deze presentatie laat Remco Pijpers (Kennisnet) zien hoe een coalitie DG kan helpen het beantwoorden van deze vragen.

  • Afstemming (in subgroepen)

  • Plenaire terugkoppeling & afronding