Werken we doelgericht en vanuit doorgaande leerlijnen aan de schrijfvaardigheid van onze leerlingen? Wat zijn kenmerken van effectieve didactiek en hoe zien we dat terug in onze eigen onderwijspraktijk? Hoeveel tijd besteden we eigenlijk aan schrijven, in de taalles maar ook in andere contexten? Zijn er afspraken op school over het volgen van de schrijfontwikkeling van leerlingen en stemmen we voldoende af op individuele leerbehoeften?
Het peilingsonderzoek heeft een inkijkje gegeven in hoe het schrijfonderwijs op scholen voor (speciaal) basisonderwijs op dit moment is ingericht. De observaties, vragenlijsten en interviews laten ook zien welke vragen leerkrachten hebben en waar mogelijkheden liggen voor verbetering. Dat begint met het stellen van vragen en het gezamenlijk reflecteren op kennis, keuzes en ambities. Om scholen te ondersteunen bij het optimaliseren van hun schrijfonderwijs is er nu een reflectiewijzer en een handreiking schrijfvaardigheid voor de midden- en bovenbouw.
In deze presentatie worden beide producten geïntroduceerd en wordt een inkijkje gegeven in relevante vragen en adviezen.