Sessies

Formatief evalueren in online onderwijs (door Marijke Veugen)

Er is een grote kans dat online lesgeven een belangrijk onderdeel zal blijven van ons onderwijs en we meer blended learning gaan gebruiken sinds de corona crisis. Om tijdens het online lesgeven zicht te krijgen en te houden op het leren van leerlingen, gebruiken docenten (nog meer) formatief evalueren. Formatief evalueren in onderwijs op afstand werkt echter anders dan in de klas, kent struikelblokken, maar ook mooie kansen. We hebben daarom docenten uit de leernetwerken formatief evalueren via vragenlijsten, webinars en interviews gevraagd hoe zij formatief evalueren inzetten in hun online onderwijs en hoe hierbij de FE-cyclus behulpzaam kan zijn.

In deze workshop laat ik zien op welke manieren docenten de vijf fasen van de FE-cyclus vormgegeven in online onderwijs en bekijken we hoe dit anders is dan in fysieke lessen. De positieve bevindingen, uitdagingen en geleerde lessen worden met je gedeeld. Daarnaast gaan we op een interactieve manier online aan de slag om met elkaar uit te kunnen wisselen. Deze geleerde lessen en nieuwe vormen van online formatief evalueren kan je zelf ook toepassen in jouw online lesgeven.

Al nieuwsgierig geworden? Kijk op onze padlet (link aan koppelen: https://padlet.com/fe_leernetwerk/kufp1p1lg6hmsci8) en lees onze blogs, deel 1 (link aan koppelen: https://www.vernieuwenderwijs.nl/formatief-evalueren-in-online-onderwijs-deel1/) en deel 2 (link aan koppelen: https://www.vernieuwenderwijs.nl/formatief-evalueren-in-online-onderwijs-geleerde-lessen-deel-2/), waar wij al een aantal tips en geleerde lessen delen!

Sprekers

  • Marijke Veugen

Formatief toetsen, van onderzoeksresultaten naar samen ontwikkelen van een neus voor kwaliteit (door Christel Wolterinck en Bas Trimbos) (VOL)

Welke elementen maken een training formatief toetsen effectief? Wat is het effect op de lespraktijk van docenten én wat is het effect op leerlingen?

In deze sessie presenteren we niet alleen onderzoeksresultaten maar zoomen we in op feedback. Dit doen we met videobeelden uit de training zelf. Wat maakt het geven van effectieve feedback aan leerlingen succesvol, welke factoren zijn van belang? Door te reflecteren op videobeelden gaan we samen een neus voor kwaliteit ontwikkelen. Voldoende food for thought om mee te nemen om de discussie te voeren op je school.

Sprekers

  • Bas Trimbos
  • Christel Wolterinck

Kerntaken en werkprocessen als kapstok voor formatief evalueren (door Liesbeth Baartman en Judith Gulikers) (VOL)

Mbo-studenten hebben vaak geen duidelijk beeld van waar ze staan in hun ontwikkeling als het gaat om de kerntaken en werkprocessen. Formatief evalueren (FE) gaat dan niet alleen om één les, maar om een serie van doelgerichte FE-activiteiten.

In deze workshop kijken we samen met jou naar FE vanuit het leerpad van de student: Welke kerntaken en werkprocessen staan centraal in jouw onderwijs, wat zijn belangrijke hobbels waar studenten tegenaan lopen, welke leerstappen zet de student? Aan dit leerpad knoop je vervolgens passende FE-activiteiten. In deze workshop maak je kennis met FE bekeken vanuit dit leerpad van de student. We dagen je uit in OMDENKEN: hoe kies ik FE-activiteiten die passen bij het leerpad in plaats van bij één specifieke les?

Sprekers

  • Liesbeth Baartman
  • Judith Gulikers

Priscilla Baker-Nanostructured semi-conductive interfaces for real time analytical solutions

Professor Priscilla Baker is co-leader of SensorLab, an electrochemistry research group in the department that focuses on the fundamental and applied electrodynamics of materials and sensors.

Her specialisation is in the application of frequency modulated electrochemical techniques, notably electrochemical impedance spectroscopy. Baker collaborates with researchers in US, Germany and France, partnerships that lead to numerous student exchange opportunities. She is also an active member of two research consortia funded by the Seventh Framework Programme (FP7) of the European Commission. She has participated in international teaching and training programmes at Wales University, Coimbra University and University of Cergy Pontoise. Baker has supervised 50+ Honours, MSc, and doctoral researchers as well as post-doctoral fellows. Baker was announced Winner of the Department of Science and Technology, Distinguished Woman Scientist award in the category Physical and Engineering Sciences (2014) and in the same year she was awarded the Deputy Vice Chancellor’s Young researcher Award, by the University of the Western Cape.

Sprekers

  • Priscilla Baker