Sessies

Docentrollen brainstormen

Bij T&T moet je als docent veel verschillende rollen vervullen. Dat is niet altijd even makkelijk. Deze brainstormsessie is niet gericht op halen maar op brengen. Ervaar je als docent T&T veranderingen in je manieren van lesgeven? Als dat zo is, hoe dan? Kunnen we die verschillende ervaringen in beeld brengen en als pilot een advies uitbrengen over welke competenties docenten T&T dienen te beschikken?

Sprekers

  • Monja Lize Antens
  • Dave Arts

Is er een recept voor een T&T opdracht? (reprise van 10 september)

Hoe brouw je van een vraag van een bedrijf een opdracht voor je T&T-leerlingen? Welke ingrediënten moeten daarin om het te laten passen bij het examenprogramma? Welke kennis en vaardigheden? Welke competenties en technologieën? Welke werkvormen en beoordelingsmethoden? In deze actieve workshop gaan we kijken hoe we van een weloverwogen keus uit deze ingrediënten een smakelijk en voedzaam gerecht kunnen maken. 

Hierbij worden kaartjes voor elk ingrediënt gebruikt, wat een handzaam en nuttig hulpmiddel is gebleken om overzicht te krijgen over de componenten van een opdracht. 

Sprekers

  • Maaike van der Voort

LOB: de vervolgstap. Wat doe je met al die LOB-ervaringen binnen T&T?

Binnen T&T-opdrachten is meestal aandacht voor beroepen en opleidingen in de sector van het opdrachtgevende bedrijf. Leerlingen verzamelen informatie en zien beroepsbeoefenaars aan het werk in een scala van technische beroepen. Hoe zorg je ervoor dat die ervaringen zinvol bijdragen aan de opleidings- en beroepskeuze? 

Vanuit verschillende perspectieven over de aansluiting van het VMBO (GL/TL) naar het MBO, wordt er aan de hand van praktisch voorbeelden en werkvormen gezocht naar oplossingen waar je morgen mee aan de slag kan. 

Sprekers

  • Michel Zijffers

Technologie: Microcontrollers (VOL)

Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat winkelwagentjes altijd worden teruggebracht en niet meer rondzwerven? Hoe kan je een waarschuwing krijgen op je smartphone als de wasmachine water lekt? Hoe zorg je ervoor dat de plantjes in de tuin automatisch water krijgen als de grond te droog wordt? Er zijn op deze manier duizenden leuke en zinvolle projecten te verzinnen die kunnen worden opgelost met een microcontroller en allerlei sensoren. 

In het dagelijks leven spelen microcontrollers een zeer belangrijke rol. Het gebruik van deze chips kent zeer veel toepassingen en veel technologische uitdagingen worden opgelost met behulp van microcontrollers. Zowel in de consumenten elektronica: telefoons, wasmachines, stofzuigers, televisies of scheerapparaten; er is bijna geen elektronisch apparaat meer te bedenken waarin deze techniek niet wordt toegepast. Maar ook in Industriële toepassingen worden microcontrollers massaal ingezet. En de komst van Internet of Things en Industry 4.0 heeft het aantal toepassingen voor microcontrollers nog verder vergroot. 

Microcontrollers zijn bij uitstek geschikt om leerlingen van het VMBO TL  kennis te laten maken met technologie. Na een korte introductie van de mogelijkheden met Microcontrollers zullen we een aantal lesmodellen presenteren die op de scholen gebruikt kunnen worden (bijvoorbeeld Bionics4Education en Meclab), en zullen we met de deelnemers hands-on programmeer oefeningen doen met de Arduino set. 

Sprekers

  • Wim Kluiters
  • Marcel Pleijsier

Vraag en aanbod - vervolg

Op 10 september, op de vorige landelijke bijeenkomst, hebben verschillende collega’s een aanbod gedaan met betrekking tot diverse onderwerpen. Een aantal daarvan is gevraagd om dat aanbod te presenteren in de workshop. In de workshop zullen in carrouselvorm de docenten hun opgedane ervaringen en mogelijk ook instrumenten delen. Het gaat niet om een uitgebreid exposé, maar om een korte presentatie van een minuut of tien, gevolgd door een groepsgesprek van ongeveer twintig minuten erover. Iedere deelnemer krijgt dus het hele aanbod. 

Dit zijn:

  • Formatieve en summatieve toetsing van competenties door groepsgesprekken, individuele gesprekken en portfolio 
    Ralph Vrijens (Eckart College, Eindhoven) 
  • Netwerken: Schoolbrede bedrijvenpool + medewerker 
    Marjolein Verhage (ISW Hoogeland, Naaldwijk) 
  • Leeromgeving: Inrichten T&T lokaal 
    Marieke Strijker (Vechtdal College, Hardenberg) 

De workshop wordt (in)geleid door Wilma Bredewold.