Sessies

Beoordeling van schrijftaken (Engels) (VOL)

Het beoordelen van schrijftaken is een lastige klus, waarbij je verschillende afwegingen moet maken. Beoordeel je de schrijftaak globaal of juist analytisch? Let je bij het nakijken op alle aspecten van schrijfvaardigheid of richt je je er op een aantal? Maak je gebruik van een rubric of van ankerteksten? In deze workshop krijg je meer inzicht in de verschillende manieren van beoordelen en de samenhang met de beoogde leerdoelen en focus van instructie. Bovendien krijg je richtlijnen aangereikt voor het maken van een goed beoordelingsmodel bij een schrijftaak. Aan de hand van deze richtlijnen ga je onder begeleiding van Cito en een ervaren docent zelf aan de slag met het ontwerpen van beoordelingsmodellen.

Beoordeling van schrijftaken (Nederlands)

Het beoordelen van schrijftaken is een lastige klus, waarbij je verschillende afwegingen moet maken. Beoordeel je de schrijftaak globaal of juist analytisch? Let je bij het nakijken op alle aspecten van schrijfvaardigheid of richt je je er op een aantal? Maak je gebruik van een rubric of van ankerteksten? In deze workshop krijg je meer inzicht in de verschillende manieren van beoordelen en de samenhang met de beoogde leerdoelen en focus van instructie. Bovendien krijg je richtlijnen aangereikt voor het maken van een goed beoordelingsmodel bij een schrijftaak. Aan de hand van deze richtlijnen ga je onder begeleiding van Cito en een ervaren docent zelf aan de slag met het ontwerpen van beoordelingsmodellen.

De weg naar de schrijftaak (Engels)

Schrijven is een continu proces waarbij het van belang is te weten waar je naar toe werkt, waar je staat en welke stappen je nog moet zetten om je doelen te behalen. Het verhelderen van leerdoelen en succescriteria is de eerste stap in de formatieve cyclus en voorwaardelijk voor alle andere stappen in dit cyclische proces. Maar hoe deel je die leerdoelen en succescriteria met leerlingen zodat ze betrokken en gemotiveerd raken en de gegeven feedback begrijpen? In deze workshop laten we zien hoe je exemplarische voorbeelden van schrijfproducten kunt inzetten om leerlingen een neus voor kwaliteit te laten ontwikkelen.

De weg naar de schrijftaak (Nederlands)

Schrijven is een continu proces waarbij het van belang is te weten waar je naar toe werkt, waar je staat en welke stappen je nog moet zetten om je doelen te behalen. Het verhelderen van leerdoelen en succescriteria is de eerste stap in de formatieve cyclus en voorwaardelijk voor alle andere stappen in dit cyclische proces. Maar hoe deel je die leerdoelen en succescriteria met leerlingen zodat ze betrokken en gemotiveerd raken en de gegeven feedback begrijpen? In deze workshop laten we zien hoe je exemplarische voorbeelden van schrijfproducten kunt inzetten om leerlingen een neus voor kwaliteit te laten ontwikkelen.

Meet en greet (Engels)

Wil jij graag op een informele wijze met de keynotespreker, Klaske Elving en vakcollega's in gesprek over het belang en de invulling van goed schrijfvaardigheidsonderwijs bij Engels en Nederlands? Meld je dan aan voor deze workshop.

Meet en greet (Nederlands)

Wil jij graag op een informele wijze met de keynotespreker, Klaske Elving en vakcollega's in gesprek over het belang en de invulling van goed schrijfvaardigheidsonderwijs bij Engels en Nederlands? Meld je dan aan voor deze workshop.

Ontwikkeling van schrijftaken (Engels)

Leerlingen maken in hun loopbaan kennis met verschillende tekstvormen: van een e-mail tot een essay en van een brief tot een beschouwing. Maar hoe kom je tot een authentieke schrijftaak waarmee je werkelijk het niveau van de schrijfvaardigheid van leerlingen toetst? En aan welke criteria moet zo'n schrijftaak dan voldoen? In deze workshop gaan we in op de kenmerken van een goede schrijftaak en bespreken we hoe je een goede schrijftaak ontwikkeld. Een docent vertelt bovendien over eigen ervaringen en daarna ga je met behulp van een checklist zelf aan de slag met schrijftaken.

Ontwikkeling van schrijftaken (Nederlands)

Leerlingen maken in hun loopbaan kennis met verschillende tekstvormen: van een e-mail tot een essay en van een brief tot een beschouwing. Maar hoe kom je tot een authentieke schrijftaak waarmee je werkelijk het niveau van de schrijfvaardigheid van leerlingen toetst? En aan welke criteria moet zo'n schrijftaak dan voldoen? In deze workshop gaan we in op de kenmerken van een goede schrijftaak en bespreken we hoe je een goede schrijftaak ontwikkeld. Een docent vertelt bovendien over eigen ervaringen en daarna ga je met behulp van een checklist zelf aan de slag met schrijftaken.