Programma Begeleidersnetwerk Rekenen-Wiskunde

  • Inloop
  • Welkom en toelichting op het programma
  • Curriculum.nu, ook voor kleuters
  • Startactiviteit (denkbeeld de cirkel)
  • Op de stip... (inclusief pauze)
  • Lunch en netwerken
  • Brengen en halen
  • Pauze
  • Naar de praktijk
  • Afsluiting
  • Inloop

  • Welkom en toelichting op het programma

  • Curriculum.nu, ook voor kleuters

    De eerste producten (Grote opdrachten en bouwstenen) van Curriculum.nu zijn op 10 oktober 2019 aangeboden aan minister Slob.
    Wat houden deze producten in en wat betekenen ze voor het reken-wiskunde onderwijs aan jonge kinderen (men name kleuters)? En hoe gaat het verder?

  • Startactiviteit (denkbeeld de cirkel)

    Een startactiviteit om je eigen beelden helder te krijgen rondom wiskundig denken, er samen over in gesprek te zijn om vervolgens van daaruit aan de slag te gaan.

  • Op de stip... (inclusief pauze)

    We hebben onze visie(s) op reken-wiskundeonderwijs aan kleuters en kijken vanuit die visie naar de praktijk. Wat zien we dan en wat vinden we daarvan?  Hoe zouden we die praktijk kunnen verrijken en versterken?

    Een van die aspecten is zeker, dat we graag willen dat leraren van groep 1 en 2 rijke rekenvragen stellen aan hun jonge leerlingen. Vragen die kleuters aan het denken zetten, aanzetten tot wiskundig actief zijn, redeneren, analytisch denken, probleemoplossen, creatief denken, …

    Tijdens dit onderdeel gaan we in op wat rijke rekenvragen kunnen zijn die aanzetten tot wiskundig denken en leren we enkele technieken om dergelijke vragen te ontwerpen. We gaan zelf ontwerpen en maken zo een verzameling voorbeelden die we in de begeleiding van leraren van groep 1 en 2 kunnen gebruiken.
    Collega's die hun prioriteit niet bij de onderbouw hebben liggen, kunnen de techtnieken ook voor de hogere leerjaren toepassen.

  • Lunch en netwerken

  • Brengen en halen

    In deze bekende werkvorm gaan we met elkaar in gesprek met één onderwerp naar keuze bijvoorbeeld:

    • Berdeneerd aanbod en werken met thema's
    • Monitoren en volgen van de ontwikkeling van kleuters
    • Bekijken en bespreken van rekenmaterialen in de kleutergroepen
    • Rijke rekenomgeving

    Voor collega's die op dit moment hun prioriteit niet hebben liggen bij het jonge kind, is hier uiteraard ook de gelegenheid om een ander onderwerp bij de kop te pakken

  • Pauze

  • Naar de praktijk

    We blikken terug op wat er vandaag aan de orde is geweest: Wat zien we zelf in het onderwijs aan kleuters, waar zien we kansen, waar belemmeringen?
    Wat zijn de vragen van scholen? Wat hebben leraren van groep 1 en 2 volgens hen zelf nodig en wat hebben ze volgens ons nodig? Wat zijn effectieve interventies en wat is onze rol?

  • Afsluiting
    • Mededelingen uit het netwerk en vanuit de advieswereld
    • Evaluatie, verloting en afsluiting