Sessies

5 tips voor een wendbare online omgeving

Een online omgeving zo wendbaar als een Transformer?

Dennis geeft in deze sessie tips om slim te investeren in websites en tools.

Sprekers

  • Dennis van Aalst

Conversie optimalisatie. Leer je doelgroep (nog) beter kennen met A/B tests

Bij conversie optimalisatie met harde doelen, kan je direct zien wat de conversie je op heeft geleverd. Binnen de zorg en welzijn en non-profit organisaties werken we veel al met soft doelen (denk hierbij aan meer paginabezoek). Een soft doel levert niet direct meer omzet op, maar draagt hier indirect wel aan bij. Met een aantal klanten hebben wij reeds een aantal A/B tests uitgevoerd en hier komen hele leuke en interessante resultaten uit.

Graag deelt Martin een paar resultaten en geeft hij ook een paar optimalisatie tips die tijdens verschillende A/B tests naar voren zijn gekomen.

Sprekers

  • Martin Donk

Lezing: Van visie, naar grote opdrachten tot bouwstenen (VOL)

Bent u nieuwsgierig welke richting het taalonderwijs op zal gaan? In deze interactieve sessie worden de (tussen)producten van het ontwikkelteam Nederlands gepresenteerd en toegelicht. Lucienne Rijks en Marit van der Meulen (leden van het ontwikkelteam) zullen de tussenproducten van het ontwikkelteam presenteren en toelichten, waarbij er veel gelegenheid zal zijn tot het stellen van vragen en het gezamenlijk praten en discussiëren over de inhoud van het toekomstige taalonderwijs. Zo krijgt u een beeld van de plannen voor een nieuw wettelijk curriculum taal voor leerlingen van 4 tot 18 jaar, die waarschijnlijk in 2021 hun weerslag krijgen in nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs.

Lucienne Rijks en Marit van der Meulen werken beide als leerkracht in het basisonderwijs en zijn allebei lid van het ontwikkelteam Nederlands. Lucienne werkt op obs De Vier Windstreken in Amsterdam en is daar ook taal- en lees coördinator. Marit werkt op rkb De Regenboog in Zoetermeer en is daar de taal- en leesspecialist.
Ook Jetty de Jong, Alice Geerdink en Simone Westra  (ook alledrie lid van het ontwikkelteam Ne) zullen aanwezig zijn.

In het traject Curriculum.nu (gestart in maart 2018) zijn zo'n 130 leraren, zo’n 20 schoolleiders en ruim 80 scholen bezig geweest met de vraag wat leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs moeten kennen en kunnen. Negen ontwikkelteams, waaronder een voor het leergebied Nederlands (po-vo), beantwoorden  in verschillende stappen de vraag wat er tot het onderwijscurriculum zou moeten behoren.  Tijdens vijf ontwikkelsessies werken ze aan verschillende (tussen)producten: de visie op het leergebied, de grote opdrachten voor dit leergebied (wat zijn de essenties) en de bouwstenen voor een nieuw curriculum voor po en vo. Na elke ontwikkelsessie trekken de teams het land in om feedback op te halen op deze tussenproducten. Aan collega's, scholen, experts, wetenschappers, opleiders en andere betrokkenen bij het onderwijs is de vraag voorgelegd 'zijn we goed op weg, maken we de juiste keuzes voor een nieuw curriculum?'. Op basis van alle opgehaalde feedback worden de tussenproducten bijgesteld. In april 2019 zullen de ontwikkelteams hun producten opleveren.

Meer informatie is te vinden op de pagina van het Ontwikkelteam Nederlands.

Sprekers

  • Marit van der Meulen
  • Lucienne Rijks

Workshop: De sociale wereld als basis voor betekenisvolle teksten

In deze workshop laten we zien hoe taalonderwijs een drager kan zijn van identiteits- en burgerschapsvorming. Taal geeft kinderen grip op hun gevoelens en gedachten. Uitwisseling met anderen vergroot hun sociale vaardigheden en verbindt hen met de klas als groep. In het project Onze Klas Mijn Wereld hebben wij gewerkt met leerkrachten van groep 1 tot 4 van de basisschool. Aan de hand van voorbeelden maken deelnemers kennis met de methodiek, met speciale aandacht voor het gebruik van ICT in het kader van digitaal burgerschap en mediawijsheid. Activiteiten kunnen starten vanuit een thema of de actualiteit, een werkvorm of bestaande materialen en methodes. We sluiten af met een werkvorm waarmee deelnemers de bredere toepasbaarheid verkennen, ook voor de groepen 4 – 8.

Dorian de Haan studeerde Nederlands en Algemene Taalwetenschap, werkte als docent Nederlands aan de Kleuterleidsteropleiding in Alkmaar, en was tot haar pensioen verbonden aan de vakgroep Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit Utrecht en als lector Ontwikkelingsgericht Onderwijs aan de Hogeschool Inholland. Haar werkterreinen zijn taalontwikkeling en taaleducatie in de kinderopvang en het basisonderwijs. Els Schellekens studeerde Nederlands. Zij werkte als docent aan de Rijkspedagogische Academie in Alkmaar en de Universiteit van Utrecht en als projectleider bij de afdeling Interculturele Ontwikkeling van de Anne Frank Stichting. Zij heeft zich gespecialiseerd in intercultureel onderwijs en het ontwikkelen van lespakketten rond diversiteit en sociale competentie. Sinds 2007 werkt Els als zelfstandig pedagoog (Bureau ELS - www.bureau-els.nl).

Sprekers

  • Dorian de Haan
  • Els Schellekens

Workshop: Schrijven met peer-response in samenhang met lezen en gesprekken voeren

In het project leren schrijven met peer response is lesmateriaal (zelfsturend leerlingmateriaal + docentenhandleiding) ontwikkeld voor een leerlijn schrijven voor de groepen 4-8.  Schrijven met peer response is een procesgerichte aanpak van het schrijfonderwijs: leerlingen doorlopen verschillende fasen van het schrijfproces om een schrijftaak tot een goed einde te brengen (oriënteren-schrijven-reflecteren). Daarbij werken ze in duo's of groepjes samen met medeleerlingen (peer response). In deze workshop wordt de aanpak en het materiaal gepresenteerd en wordt specifiek ingegaan op de samenhang tussen schrijven, lezen en gesprekken voeren. Met behulp van interactieve opdrachten wordt de deelnemers gevraagd vanuit hun eigen perspectief op de ontwikkeling van schrijfvaardigheid hun bijdrage aan de workshop te leveren.  

Mariëtte Hoogeveen werkt als leerplanontwikkelaar voor taalonderwijs in het primair onderwijs bij het Nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling (SLO). Schrijfvaardigheid is haar specialisatie.  Annechien Wijnbergh is onderwijsadviseur bij BVS schooladvies (begeleidingsdienst voor Vrije scholen) en is betrokken bij de ontwikkeling van het lesmateriaal.

Sprekers

  • MariĆ«tte Hoogeveen
  • Annechien Wijnbergh