In deze workshop laten we zien hoe taalonderwijs een drager kan zijn van identiteits- en burgerschapsvorming. Taal geeft kinderen grip op hun gevoelens en gedachten. Uitwisseling met anderen vergroot hun sociale vaardigheden en verbindt hen met de klas als groep. In het project Onze Klas Mijn Wereld hebben wij gewerkt met leerkrachten van groep 1 tot 4 van de basisschool. Aan de hand van voorbeelden maken deelnemers kennis met de methodiek, met speciale aandacht voor het gebruik van ICT in het kader van digitaal burgerschap en mediawijsheid. Activiteiten kunnen starten vanuit een thema of de actualiteit, een werkvorm of bestaande materialen en methodes. We sluiten af met een werkvorm waarmee deelnemers de bredere toepasbaarheid verkennen, ook voor de groepen 4 – 8.

Dorian de Haan studeerde Nederlands en Algemene Taalwetenschap, werkte als docent Nederlands aan de Kleuterleidsteropleiding in Alkmaar, en was tot haar pensioen verbonden aan de vakgroep Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit Utrecht en als lector Ontwikkelingsgericht Onderwijs aan de Hogeschool Inholland. Haar werkterreinen zijn taalontwikkeling en taaleducatie in de kinderopvang en het basisonderwijs. Els Schellekens studeerde Nederlands. Zij werkte als docent aan de Rijkspedagogische Academie in Alkmaar en de Universiteit van Utrecht en als projectleider bij de afdeling Interculturele Ontwikkeling van de Anne Frank Stichting. Zij heeft zich gespecialiseerd in intercultureel onderwijs en het ontwikkelen van lespakketten rond diversiteit en sociale competentie. Sinds 2007 werkt Els als zelfstandig pedagoog (Bureau ELS - www.bureau-els.nl).

Tijd en locatie

    • 2 van 45 plaatsen beschikbaar