In het project leren schrijven met peer response is lesmateriaal (zelfsturend leerlingmateriaal + docentenhandleiding) ontwikkeld voor een leerlijn schrijven voor de groepen 4-8.  Schrijven met peer response is een procesgerichte aanpak van het schrijfonderwijs: leerlingen doorlopen verschillende fasen van het schrijfproces om een schrijftaak tot een goed einde te brengen (oriënteren-schrijven-reflecteren). Daarbij werken ze in duo's of groepjes samen met medeleerlingen (peer response). In deze workshop wordt de aanpak en het materiaal gepresenteerd en wordt specifiek ingegaan op de samenhang tussen schrijven, lezen en gesprekken voeren. Met behulp van interactieve opdrachten wordt de deelnemers gevraagd vanuit hun eigen perspectief op de ontwikkeling van schrijfvaardigheid hun bijdrage aan de workshop te leveren.  

Mariëtte Hoogeveen werkt als leerplanontwikkelaar voor taalonderwijs in het primair onderwijs bij het Nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling (SLO). Schrijfvaardigheid is haar specialisatie.  Annechien Wijnbergh is onderwijsadviseur bij BVS schooladvies (begeleidingsdienst voor Vrije scholen) en is betrokken bij de ontwikkeling van het lesmateriaal.

Tijd en locatie

    • 2 van 45 plaatsen beschikbaar