Persoonsvorming op school gaat over het wakker maken van het verlangen van leerlingen om op een volwassen wijze in de wereld te staan. Dat is niet iets wat je er af en toe bij doet in een speciaal project of een speciale lessenserie. Het is een aspect van het onderwijs waar we iedere dag, in elke les bewust of onbewust aan werken, of we dat nu willen of niet. Curriculum en keuzes voor werkvormen kunnen daar een belangrijke en verrijkende rol in spelen. Maar echt onontbeerlijk in persoonsvorming is een ander aspect van onderwijs: de wijze waarop de leerkracht de leerling uitnodigt, aanmoedigt en uitdaagt om de wereld te ontmoeten vanuit de pedagogisch-didactische relatie. Dat doe je als leerkracht op heel verschillende manieren. Bijvoorbeeld door voor te leven wie jij bent, wat jij belangrijk vindt en hoe je daar concreet vorm aan geeft in je onderwijs en leven; maar ook door tijdens je interacties met je leerlingen en een klas keuzes te maken over wat je van ze vraagt en hoe zij zich laten zien. Als leerkracht kun je jezelf bij het voorbereiden, geven en terugkijken op je onderwijs een aantal vragen stellen waardoor je lessen een bewuste uitnodiging vormen aan leerlingen om in zichzelf het verlangen te gaan ontdekken om op een volwassen wijze in de wereld te staan. In de lezing zal ik deze vragen verbinden aan concrete voorbeelden uit het vrijeschoolonderwijs.

Dr. Aziza Mayo is Lector vrijeschoolonderwijs op de Hogeschool Leiden