Stéfanie van Tuinen is werkzaam als leerplanontwikkelaar bij SLO, nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling. Zij is projectleider van het project 21e eeuwse vaardigheden en projecten op het gebied van kunst- en cultuuronderwijs. Naast onderwijs in vakoverstijgende vaardigheden en kunst en cultuur, houdt zij zich bezig met onderwijsthema's als curriculumontwikkeling en leraren, talentontwikkeling, samenhang en doorlopende leerlijnen. Voordat zij bij SLO kwam werkte Van Tuinen ruim 15 jaar als docent beeldende vorming, ckv en als zorgcoördinator. Zij is tevens beeldend kunstenaar en dichter.

Tijdens de inleiding vertelt Stéfanie van Tuinen over de basics van curriculumontwikkeling vanuit het perspectief van haar functie als leraar. Daar overheen spiegelt ze haar ervaringen als leerplanontwikkelaar: spreken we een gemeenschappelijke taal, wat verstaan we onder curriculumontwikkeling en hoe geven we er vorm aan?

Haar motto is:

Probeer niet anderen te leren ontwerpen.
Leer hen de grondbeginselen.

Frank Loyd Wright