Eigentijds onderwijs dat leerlingen goed voorbereidt op de toekomst: wat betekent dat? Wat hebben leraren, schoolleiders en bestuurders nodig om te werken aan curriculumontwikkeling op school? Terwijl de discussies over het curriculum op landelijk niveau doorgaan, worden leraren, schoolleiders en bestuurders zich steeds meer bewust wat het betekent om het onderwijsaanbod van de school zodanig vorm te geven dat het past bij de ambities en mogelijkheden van de leerlingen en de school. Het proces van curriculumontwikkeling in de school is geen eenvoudige zaak en vraagt om steun en betrokkenheid binnen de school én daarbuiten.

AVS, Onderwijscoöperatie, PO-Raad, SLO en VO-raad nemen het initiatief om leraren, schoolleiders, bestuurders en educatieve partners bij elkaar te brengen voor een werkconferentie over de toekomst van het curriculum.

Scholen in het middelpunt
Leraren en schoolleiders van 16-18 verschillende scholen vertellen over hun ervaringen met ontwikkeling van het lesprogramma bij hen op school. Over de aanleiding, het proces, en met aandacht voor de succesfactoren én de geleerde lessen tijdens de rit. Wat ging goed en tegen welke belemmeringen is de school aangelopen? Waar staat de school nu, wat zijn de wensen voor de toekomst? En welke hulp is daarbij nodig?

Beoogde opbrengst: goede rolverdeling en betere gesprekspartner voor scholen
Door goed naar elkaars ervaringen te luisteren en er in werkgroepen over in gesprek te gaan, proberen we samen lessen te trekken over de mogelijkheden die scholen zelf hebben om te werken aan het curriculum. Want hoe borg je doorlopende leerlijnen en zorg je voor geschikte leermaterialen? Wat vraagt het ontwikkelen van een samenhangend aanbod van leraren? En hoe zorg je dat de wijze van beoordelen aansluit bij de visie van de school, de leerdoelen en –activiteiten? We gaan na wanneer en hoe educatieve organisaties op regionaal en landelijk niveau scholen hierbij kunnen helpen. De gesprekken leiden tot adviezen voor scholen en vragen aan de educatieve partijen.

Doelgroep conferentie: leraren, schoolleiders, bestuurders en educatieve partners
Deelnemers formuleren tijdens de conferentie de factoren die helpen om de ontwikkeling van het curriculum op scholen tot een succes te maken. Wat kunnen we hierin meegeven aan leraren, schoolleiders en bestuurders? Ook geven de deelnemers aanbevelingen mee aan educatieve partijen die actief betrokken zijn bij curriculumontwikkeling in scholen: toetsontwikkelaars, lerarenopleiders, beleidsmakers, onderzoekers, PO-Raad, VO-raad, AVS, Onderwijscoöperatie, SLO en vertegenwoordigers van educatieve uitgeverijen, vakverenigingen en ondersteuningsinstanties. Hiertoe gaan tijdens de slotsessie leraren en schoolleiders in gesprek over de aanbevelingen met Paul Rosenmöller (VO-raad), Anko van Hoepen (PO-Raad), Petra van Haren (AVS), Joost Kentson (Onderwijscoöperatie), Jindra Divis (SLO), Annemarie Kaptein (EDventure), Stephan de Valk (GEU) en Alida Oppers (OCW).

Aanmelden
Vanwege de intensieve werkvorm is het aantal deelnemers vastgesteld op een maximum van 75 personen.
 

Locatie

Paushuize

Kromme Nieuwegracht 49
3512 HE Utrecht
Nederland
030-2312381

Contactpersoon

Lammie Stoffers

Tarieven

  • Gratis: ‚ā¨ 0

Betaling mogelijk via:

  • iDEAL
  • MasterCard
  • Visa