WAT IS FILOSOFEREN?

Kan je stilte horen? Kan een robot denken? Krijgt een groter kind ook een groter stuk taart? Bestaat ‘niets’? Is een nep tulp een echte nep tulp? Mogen volwassenen liegen?
Kinderen en jongeren stellen vragen en zijn nieuwsgierig naar de wereld. Vind je het boeiend om met hen in gesprek te gaan en hen écht te laten denken? Dan ga je Filosoferen met Kinderen en Jongeren (FMKJ)! Ook in het onderwijs krijgen we te maken met nieuwe aandachtsgebieden als ‘Burgerschapsvorming en Bildung’. Filosoferen is daarbij een uitstekend middel.

FMKJ is gericht op het verbeteren van diverse denkvaardigheden en op het constructief samen nadenken over een filosofisch probleem in een ‘groeiende gemeenschap van onderzoek’. Tijdens een filosofisch gesprek is het doel om inzicht te krijgen in een gekozen probleem. Door samen zorgvuldig na te denken, ideeën kritisch te analyseren en argumenten te (onder)zoeken.

Maar hoe ‘dirigeer’ je het gesprek? Hoe leid je de deelnemers naar een echt filosofisch gesprek met diepgang, spanning én lichtheid? Hoe zorg je ervoor dat de kinderen en jongeren hun denkvaardigheden optimaal gebruiken, zonder dat je het denken van hen overneemt? Hoe krijg je voldoende beweging en variatie in het gesprek? Hoe zorg je ervoor dat dit niet het zoveelste kringgesprek wordt?

Tijd en locatie

    • 1 van 35 plaatsen beschikbaar