Sessies

De PLG (professionele leergemeenschap) in de praktijk van 10-14 onderwijs

Op Fourteens, 10-14 onderwijs in Beverwijk, is vorig jaar een PLG gestart. Mensen uit het po, uit het vo en van Fourteens komen regelmatig samen om samen te werken aan ons doel: Onderwijsaanpak onderzoeken; wat werkt wél, niet en waarom?
 
Benieuwd naar onze aanpak en de ervaringen? Kom naar onze workshop!
Coaches en docenten Yves van der Let, Evelien Zwiers en Wiske Ruijgrok hopen je te enthousiasmeren om de PLG in te zetten om het structureren van collectief leren te bevorderen. 
 

Sprekers

  • Yves van der Let
  • Wiske Ruijgrok
  • Evelien Zwiers

Denk mee met OCW!

De pilot 10-14 is ten einde en scholen gaan nu zelf aan de slag met het 10-14-onderwijs. Een gevolg van de pilot is het experiment Teambevoegdheid 10-14-onderwijs. Daarnaast spelen er natuurlijk meer vraagstukken rondom de overgang van leerlingen van po naar vo en rondom samenwerking tussen po- en vo-scholen. Op moment van schrijven is nog onduidelijk welke politieke wensen er zijn op dit vlak, maar OCW denkt hier wel graag verder over na. 

Daarom organiseert OCW een proactieve sessie waarin iedereen kan meedenken over het beleid voor 10-14-onderwijs en de overgang van primair naar voortgezet onderwijs. Heb jij een goed idee? Loop je bij het starten van een 10-14-school aan tegen problemen en wil je die met ons delen? Doe je mee met het experiment teambevoegdheid 10-14 en wil je daar iets over kwijt? Doet jouw school iets waarvan je denkt: dat zouden meer mensen moeten doen? Wij zijn benieuwd ervaringen, ideeën en voorbeelden over hoe jouw school om gaat met de overgang van het basis naar het voortgezet onderwijs. Laat het ons weten en neem deel aan deze sessie! 

Sprekers

  • Simone Barel
  • Lisa van Sambeek

Drager vakoverstijgend werken, werken in samenhang: KUNST

Veel 10-14 scholen gebruiken thema’s, onderwerpen en quests als verbindende factor. Binnen die thema’s wordt gezocht naar samenhang tussen doelen en lesinhouden.  Leerlingen onderzoeken het thema via verschillende vakken, verschillende blikken en kijk/werkwijzen. Samen met de leraar reflecteren leerlingen op de doelen die bij het thema gesteld zijn.
Leraren zorgen vaak voor een pakkende opening van het thema waarbij vakoverstijgend of in samenhang wordt gewerkt. Leerlingen kunnen dan enthousiast raken en direct begrijpen waar het thema over gaat.


Kunst kan een drager zijn van een thema of onderwerp. In deze bijeenkomst worden voorbeelden gegeven van manieren waarop je kunst als rode draad binnen een thema kunt inzetten en welke doelen daarbij kunnen worden ingezet. Deze voorbeelden kunnen ook gebruikt worden binnen ‘gewone’ lessen als appetizer. 
 

Sprekers

  • Moniek Warmer

Eigenaarschap van de leerling

In deze workshop laten Ivo en Luc zien hoe op Agora 10-15 gebruik wordt gemaakt van de Challengemonitor en Voortgangsmonitor. De Challengemonitor is de tool die kinderen een handvat geeft om hun eigen verzonnen challenges goed op te bouwen. In de Voortgangsmonitor kunnen kinderen en hun coach/leerkracht invullen hoe ver ze in hun ontwikkeling zijn. Vanuit de Voortgangsmonitor worden samen doelen gesteld voor de komende periode. 

Sprekers

  • Luc Janssen

Leren van elkaar: hoe werk je aan executieve vaardigheden?

Werk je op school al aan de executieve vaardigheden van je leerlingen en ben je benieuwd hoe anderen dit doen? Zijn er bepaalde onderdelen die je nog graag wilt verbeteren? Kom dan naar deze workshop!

We wisselen uit hoe we werken aan deze vaardigheden en vanuit SLO zijn materialen beschikbaar. 

Graag hoor ik specifieke vragen van tevoren, mail me dan op h.beuling@slo.nl

Sprekers

  • Hanna Beuling

Onderwijs en Onderzoek hand in hand bij SOOOOL10-14

Voel je welkom bij Mélanie Monfrance en Dorien Stals. Wij vertellen je over ons onderwijs en ons onderzoek en hoe we die twee zaken met elkaar verbinden, hoe we elkaar versterken en hoe we een duurzame samenwerking opbouwen. Onderwijs wil graag praktische tools die je snel kunt inzetten. Onderzoek is een kwestie van de lange adem. Toch hebben we veel aan elkaar.
Tienercollege SOOOOL10-14 is na een korte maar intensieve voorbereiding in schooljaar 2017-2018 al in augustus 2018 gestart met onderwijs aan 10-14 jarigen met een vmbo-perspectief. In 2021 breidden we de doelgroep uit en zijn alle niveaus welkom. Nog vóór onze start namen we al contact op met universiteit  Maastricht. We wilden niet alleen een goed concept neerzetten, maar we wilden ook aantonen dat ons concept met een groter accent op vaardigheden voor leerlingen meerwaarde biedt. Welke keuzes maakten wij daarin? Hoe geef je vaardigheden meer accent?  Heeft  dit effect  op kansengelijkheid? Hoe onderzoek je dat? Wat zijn de resultaten tot nu toe? Dit hebben wij je te bieden tijdens onze workshop.

Voel je welkom bij Mélanie Monfrance en Dorien Stals. Wij vertellen je over ons onderwijs en ons onderzoek en hoe we die twee zaken met elkaar verbinden, hoe we elkaar versterken en hoe we een duurzame samenwerking opbouwen. Onderwijs wil graag praktische tools die je snel kunt inzetten. Onderzoek is een kwestie van de lange adem. Toch hebben we veel aan elkaar.
Tienercollege SOOOOL10-14 is na een korte maar intensieve voorbereiding in schooljaar 2017-2018 al in augustus 2018 gestart met onderwijs aan 10-14 jarigen met een vmbo-perspectief. In 2021 breidden we de doelgroep uit en zijn alle niveaus welkom. Nog vóór onze start namen we al contact op met universiteit  Maastricht. We wilden niet alleen een goed concept neerzetten, maar we wilden ook aantonen dat ons concept met een groter accent op vaardigheden voor leerlingen meerwaarde biedt. Welke keuzes maakten wij daarin? Hoe geef je vaardigheden meer accent?  Heeft  dit effect  op kansengelijkheid? Hoe onderzoek je dat? Wat zijn de resultaten tot nu toe? Dit hebben wij je te bieden tijdens onze workshop.
Tot ziens bij Mélanie en Dorien:
 


 

Sprekers

  • Mélanie Monfrance
  • Dorien Stals

Onderwijsaanbod op een 10-14 school - Academie 1014 Almere (VOL)

Toelichting en de mogelijkheid tot het stellen van vragen over hoe Academie1014 is gekomen tot het huidige onderwijsaanbod. Op Academie1014 wordt volledig thematisch gewerkt (uitgangspunt is het curriculum10-14 van Great Learning) en volgen leerlingen vakken op hun eigen niveau. 
Coaches en vakexperts werken samen en zorgen voor een rijke leeromgeving voor ieder kind.
 

Sprekers

  • Eva Beliën
  • Marit van Elsdingen
  • Marieke Kelder

Ouderparticipatie en de verbinding tussen po en vo

Voor de meeste ouders is de overstap van hun kind naar 10-14 onderwijs een heel grote stap. Wat triggert de ouders om hun kind bij ons aan te melden? Wat gunnen we samen deze kinderen? Hoe trekken we samen op om uit dit kind het beste te halen? Wat werkt echt goed in de samenwerking? Waarover moesten we eens goed nadenken? Zitten er ook grenzen aan de samenwerking? Hoe houden we de goede ervaringen vast de komende jaren? Wat ervaren de ouders als anders aan de samenwerking met Spoor 10-14? In deze workshop geven wij onze visie hierop en vertellen we over de ervaringen die we tot nu toe opgedaan hebben.
 
Spoor 10-14 Onderwijs ’s-Hertogenbosch is een gezamenlijk initiatief van alle basis- en voortgezet onderwijsscholen in ’s-Hertogenbosch. Dat is uniek in Nederland! Wat is de structurele verbinding tussen de beide sectoren en welke positie heeft Spoor 10-14 hierin? Waar staan we nu en wat is onze stip op de horizon? Hoe werken we daar naartoe? Wat is daarvoor nodig? Welke rol kunnen ouders hierin innemen? 


We nemen u graag mee in onze ontwikkeling en dagen u uit constructief en creatief met ons op te denken. 

Sprekers

  • Angelie Ackermans

Verdieping onderzoek Inspectie van het Onderwijs

Verdieping en vervolg van de presentatie van het onderzoek en mogelijkheid tot vragen stellen.

Sprekers

  • Mark Oortwijn

Verdieping onderzoek Oberon

Verdieping op de presentatie van het onderzoek en mogelijkheid om vragen te stellen.

Sprekers

  • Anne Luc van der Vegt

Vragenuurtje met twee 10-14 scholen

Actuele vragen van 10-14 scholen vragen om oplossingsrichtingen uit de praktijk. Met elkaar in gesprek om elkaar verder te helpen.

You Academy, 10-14 school in Katwijk en Academie 10, 10-14 school in Utrecht starten dit vragenuurtje op, denk je mee?

Neem je ook je eigen vraag mee om die te verkennen in deze bijeenkomst?

Sprekers

  • Lenie van Lieverloo