Sessies

Denk mee met OCW!

De pilot 10-14 is ten einde en scholen gaan nu zelf aan de slag met het 10-14-onderwijs. Een gevolg van de pilot is het experiment Teambevoegdheid 10-14-onderwijs. Daarnaast spelen er natuurlijk meer vraagstukken rondom de overgang van leerlingen van po naar vo en rondom samenwerking tussen po- en vo-scholen. Op moment van schrijven is nog onduidelijk welke politieke wensen er zijn op dit vlak, maar OCW denkt hier wel graag verder over na. 

Daarom organiseert OCW een proactieve sessie waarin iedereen kan meedenken over het beleid voor 10-14-onderwijs en de overgang van primair naar voortgezet onderwijs. Heb jij een goed idee? Loop je bij het starten van een 10-14-school aan tegen problemen en wil je die met ons delen? Doe je mee met het experiment teambevoegdheid 10-14 en wil je daar iets over kwijt? Doet jouw school iets waarvan je denkt: dat zouden meer mensen moeten doen? Wij zijn benieuwd ervaringen, ideeën en voorbeelden over hoe jouw school om gaat met de overgang van het basis naar het voortgezet onderwijs. Laat het ons weten en neem deel aan deze sessie! 

Sprekers

  • Simone Barel
  • Lisa van Sambeek

Doe je de goede dingen goed; van jouw visie naar jouw lespraktijk

Past jullie manier van lesgeven bij de visie die jullie als team uit willen dragen? In deze workshop onderzoek je aan de hand van je eigen lespraktijk of dat zo is met behulp van de leerplanscan. Liesbeth Pennewaard laat samen met Aafke Oldenbeuving zien welke inzichten deze scan jouw school kan opleveren. Aafke was de afgelopen 5 jaar als docent betrokken bij het opzetten van Spring High, 10-14-school in Amsterdam. 

Na afloop ben je in staat deze scan voortaan zelf uit te voeren met je 10-14-team zodat je je leerplan jaarlijks aan kunt scherpen. Leuk om ook keer samen met jouw team te doen. En belangrijk: zo leren jullie als team op dezelfde manier naar jullie leerplan te kijken
 

Sprekers

  • Aafke Oldenbeuving
  • Liesbeth Pennewaard

Doorgaande leerlijnen PO-VO: Op zoek naar de juiste MODUS! (VOL)

Wij zijn dit schooljaar gestart met Modus. Een samenwerking tussen CBS De Arke en CSG Liudger in Burgum met een eigen leerroute voor onze tieners. Tijdens deze workshop nemen we jullie mee in het proces. Vanuit eigen ervaringen vertellen we hoe doorgaande leerlijnen tot stand zijn gekomen en wat daarvoor nodig is. 

 

  • Wil jij weten hoe we dit hebben aangepakt en welke knelpunten we zijn tegengekomen?
  • Ben jij nieuwsgierig naar de reden dat we hebben gekozen voor een leerroute in plaats van tienerschool?
  • Zou jij ook graag willen horen welke adviezen de SLO hierin geeft en hoe zij hierin scholen begeleiden?

Na de workshop neem je ideeën mee die je toe kunt passen in de praktijk!

Sprekers

  • Linda Bremer
  • Matthijs Driebergen
  • Marieke van der Veen

Hollen of stilstaan? Doorlopende leerlijn Nederlands 10-14

In deze workshop maak je kennis met een ‘bijzondere’ 10-14-school: een school voor leerlingen met leerachterstanden.
We gaan aan de slag met de doorlopende leerlijn Nederlands, zoals wij deze op de Simon van Hasseltschool hebben.
Het is een doorlopende leerlijn van vier leerjaren, waarvan 2 leerjaren binnen het primair onderwijs en 2 binnen het voortgezet onderwijs.
We gaan graag samen in gesprek over de doorlopende leerlijn Nederlands tijdens deze workshop.
Meer informatie over de school is te vinden op www.simonvanhasselt.nl
 

Sprekers

  • Bouke de Jager
  • Wendelmoet Kingma

Onderwijsaanbod op een 10-14 school - Academie 1014 Almere (VOL)

Toelichting en de mogelijkheid tot het stellen van vragen over hoe Academie1014 is gekomen tot het huidige onderwijsaanbod. Op Academie1014 wordt volledig thematisch gewerkt (uitgangspunt is het curriculum10-14 van Great Learning) en volgen leerlingen vakken op hun eigen niveau. 
Coaches en vakexperts werken samen en zorgen voor een rijke leeromgeving voor ieder kind.
 

Sprekers

  • Eva Beliën
  • Marit van Elsdingen
  • Marieke Kelder

PO en VO cultuur dichter bij elkaar brengen (VOL)

Wij zijn dit schooljaar gestart met Route 10-14 Delden.
Als PO en VO gaan samenwerken, ontdek je dat dit  hele andere organisaties zijn met een andere cultuur. Verschillende CAO’s , verschillende besturen, verschillende teams, een andere organisatiecultuur…………
    Wil jij weten hoe andere 10-14 scholen hier mee om gaan? 
    Zie je ook veel beren op de weg? Wij geven je tips om ze te durven knuffelen in plaats van er voor  weg te lopen! 
    Wij nemen je mee in interactieve bijeenkomst!
En na afloop ga jij naar huis met goede tips en wij hopelijk ook
 

Sprekers

  • Sascha Koster
  • Paula Pasman

Pak je kans! Taal en rekenen combineren met wereldoriëntatie

Doelgroep: leerkrachten 10-14 scholen
Werkvorm: Onderzoeken en ontwerpen, stappenplan Kansen voor samenhang toepassen
Materiaal: o.a. voorbeeld lesmateriaal Kidsweek, stappenplan Kansen voor samenhang

Waar liggen de kansen voor 10-14 scholen om taal en/of rekenen vaker te combineren met wereldoriëntatie? Kansen zien én kansen pakken, daar gaat het om bij het leren combineren. In deze workshop ga je aan de slag met het stappenplan Kansen voor samenhang. Want, wat zijn de tips&tricks om tot goede samenhang te komen? Dat leer je in deze workshop. 

Sinds 2019 is SLO met meerdere scholen aan de slag met samenhang in het primair onderwijs. Op deze 10-14 conferentie trekken we onze kennis en kunde door naar onderbouw vo. Waar liggen de kansen op 10-14 scholen? En hoe zorg je ervoor dat je de doelen van wereldoriëntatie met taal en/of rekenen goed combineert?

Wij zijn Pieter Gerrits, rekenspecialist en onderwijsontwikkelaar, en Karianne Djoyoadhiningrat-Hol, expert natuur, wetenschap en techniek, van de SLO. In deze workshop willen we jou in beweging brengen om taal en/of rekenen vaker te combineren met wereldoriëntatie in je eigen klas. Ontdek hier onze tips&tricks in een snelkookpan, door praktisch zelf aan de slag te gaan. 
Dat betekent zelf kansen voor taal en/of rekenen opduikelen in een les onderzoeken. En leren kansen te pakken bij het ontwerpen van bijvoorbeeld een flatgebouw. Je gaat in groepjes aan de slag met een experiment, een ontwerp of voorbeeldlesmateriaal. Zowel vooraf, tijdens als achteraf ga je na welke kansen voor taal en/of rekenen zich tijdens deze les voordoen. En, hoe dat zich verhoudt tot de doelen die gesteld zijn voor taal en rekenen.  
Aan het einde van deze workshop zie je sneller kansen voor taal en rekenen bij wereldoriëntatie én durf je deze kansen gemakkelijker te pakken.
 

Sprekers

  • Karianne Djoyoadhiningrat-Hol
  • Pieter Gerrits

Verdieping onderzoek Inspectie van het Onderwijs (VOL)

Verdieping en vervolg van de presentatie van het onderzoek en mogelijkheid tot vragen stellen.

Sprekers

  • Mark Oortwijn

Verdieping onderzoek Oberon

Verdieping op de presentatie van het onderzoek en mogelijkheid om vragen te stellen.

Sprekers

  • Anne Luc van der Vegt

Werken aan executieve vaardigheden

Wil je starten met het werken aan executieve vaardigheden of het op een andere manier gaan doen? SLO heeft materialen ontwikkeld om met leerlingen te werken aan hun executieve vaardigheden. In deze workshop leren we deze materialen kennen en gaan we er mee aan de slag? Waar liggen jouw sterke kanten en wat wil jij nog ontwikkelen. Je krijgt materialen mee voor op school. Deze kun je gelijk inzetten!

Sprekers

  • Hanna Beuling