Voor mijn promotieonderzoek (2020) heb ik middels conversatie-analyse video-opnamen van gesprekken geanalyseerd, van leerlingen uit de midden- en bovenbouw van zes basisscholen, die samen schrijven in de context van projecten voor onderzoekend leren. De leerlingen werkten twee keer per jaar gedurende periodes van ongeveer drie weken in groepjes aan hun eigen onderzoek, vanuit thema's als: ‘Friesland toen en nu’, ‘Feesten’ en ‘Machines en apparaten’. Binnen de context van hun eigen kleinschalige onderzoek voerden de leerlingen allerlei schrijfactiviteiten uit, bijvoorbeeld een plan van aanpak (onderzoeksvragen), een mindmap, een lijst met interviewvragen of een PowerPointpresentatie. De analyse van deze gesprekken vond vervolgens plaats vanuit twee invalshoeken: het gezamenlijk produceren van geschreven tekst en het gezamenlijk construeren van kennis. In deze presentatie bekijken we samen data uit mijn onderzoek en bespreek ik de belangrijkste uitkomsten. Vervolgens ga ik graag in gesprek over de vraag wat deze bevindingen betekenen voor de onderwijspraktijk.