Programma Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen

  • Opening door initiatiefnemers PTVO en LNT
  • Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen
  • Vragen over de praktische implicaties van het onderzoek.
  • In gesprek met de onderzoeker
  • Sluiting door de initiatiefnemers
  • Opening door initiatiefnemers PTVO en LNT

  • Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen

    Taal speelt een rol bij alle vakken en het is belangrijk dat aankomende leraren zich daar bewust van zijn. Ook is het belangrijk dat ze leren hoe ze zo kunnen lesgeven dat ze werken aan de taalontwikkeling van hun leerlingen. Wat kun je als leraar doen om bij leerlingen begrip en productie van schooltaal te stimuleren?

    Als opleider taal(didactiek) van basisschoolleraren boeien deze vragen me enorm. Het antwoord erop is bepalend voor wat er in de opleiding tot leraar basisonderwijs aan bod komt, omdat op de opleiding de tijd beperkt is en je als opleider keuzes maakt over wat je aan bod laat komen in de lessen. In mijn promotieonderzoek heb ik inzicht willen krijgen in het schooltaalstimulerend gedrag van basisschoolleraren tijdens de rekenles, ik heb gezocht naar verklaringen voor dit gedrag om meer zicht te krijgen op de kracht van de leraar en ik heb onderzocht hoe op de opleiding schooltaalstimulerend gedrag kan worden aangeleerd. Door het uitvoeren van dit onderzoek heb ik antwoorden kunnen vinden op deze vragen en ook op vragen waarvan ik nog niet wist dat ik ze had. In deze sessie deel ik graag mijn bevindingen met jullie.

  • Vragen over de praktische implicaties van het onderzoek.

    Vragen over de praktische implicaties van het onderzoek
  • In gesprek met de onderzoeker

  • Sluiting door de initiatiefnemers