Sessies

Door lezen de wereld ontmoeten

Er is een kentering gaande op het gebied van begrijpend leesonderwijs (Hacquebord, 2017). Volgens van Oosten (2016) is Nederland het enige Europese land waar begrijpend lezen een apart vak is. Het leren toepassen van de leesstrategieën is lesdoel geworden. Het gevolg is dat onze leerlingen lezen saai en niet leuk vinden. Ook de resultaten van PISA-2018 liegen er niet om. Er is werk aan de winkel!
De aanpak ‘Door lezen de wereld ontmoeten’ is een antwoord hierop. In deze praktische presentatie inspireer ik u om het onderwijs in leesbegrip om te denken. Ik licht de vijf basisprincipes van deze op onderzoek gebaseerde aanpak toe en deel voorbeelden en ervaringen van collega's met jullie. De inhoud is morgen toepasbaar in uw les.  

Sprekers

  • Linda Vaessen

Ondersteuning bieden bij het lezen vanuit ondersteuningsniveaus

Kinderen de op het juiste moment de juiste ondersteuning kunnen bieden is iets wat we allemaal willen. Maar hoe doe je dat? In deze online sessie gaan we in op de verschillende ondersteuningsniveaus en bespreken we verschillende interventies.  Daarnaast is er aandacht voor de inhoud van de lessen op taalgebied. Wanneer jij zoemend het woord kip noemt en je leerling zegt hok... Wel eens meegemaakt? Waar moet je dan beginnen? Hoe breng je in kaart wat de hiaten zijn en waar zou het aan kunnen liggen dat het niet binnenkomt/ niet beklijft?  We spitsen toe op de kleuterperiode en de groepen 3/4. Na deze online sessie heb je een goed beeld van de ondersteuningsniveaus en de verschillende interventies. Daarnaast heb je concrete ideeën/ middelen om te signaleren/ remedieren.

Sprekers

  • Leonie Poortman