Hoe zorg je er als leerkracht voor dat leerlingen weten waar zij naartoe werken, dat zij weten wat zij al kunnen en wat zij nodig hebben om het leerdoel te behalen? Wanneer en hoe geef je als leerkracht zinvolle feedback? Hoe bepaal je vervolgstappen? En ook: hoe betrek je de leerlingen bij hun leren en geef je hen verantwoordelijkheid voor hun eigen leren?

Anne-Christien Tammes (leerplanontwikkelaar/taalexpert bij SLO) zal bovenstaande vragen bespreken aan de hand van de vijf fasen van de cyclus van formatief evalueren (Gulikers & Baartman, 2017). De leerkrachten van de Bosmark vertellen vervolgens hoe zij hiermee aan de slag zijn gegaan op hun school en in hun lessen.

De workshop heeft als doel te informeren, maar bovenal te inspireren en met elkaar in gesprek te gaan over de mogelijkheden van formatief evalueren in het basisonderwijs.

Bronnen:
Noteboom, A., Silfhout, G. van, & Tammes, A.C. (2019) Formatief evalueren in het primair onderwijs: werken aan groei. Enschede, SLO (te downloaden op www.slo.nl)
Tammes, A.C. (2020) Formatief evalueren in je taalles, MeerTaal, jrg. 7, nr. 3, p. 4-7.

Tijd en locatie

    • 25 van 50 plaatsen beschikbaar