Het belang van formatief evalueren (FE) wordt steeds breder gedragen ten aanzien van betere onderwijskwaliteit. Ondanks de vele beschikbare studies en de behoefte om toetsen meer in functie van het leren van de leerling te stellen, heeft FE nog geen structurele plek binnen het Nederlandse basisonderwijs. De implementatie van FE is geen eenvoudige kwestie die met een ‘quick fix’ kan worden uitgevoerd. Bij de ontwikkeling of verandering van de leeromgeving kan namelijk sprake zijn van een discrepantie tussen de intenties, concepties en overtuigingen van de verschillende leerkrachten ten aanzien van leren en lesgeven.

Co-creatie, gericht op de afstemming tussen de percepties en concepties van de betrokken leerkrachten, is een effectieve werkwijze voor het ontwerpen van krachtige leeromgevingen. Binnen deze workshop verkent Lars Goertzen (leerkracht po en onderzoeker) op welke wijze co-creatie ingezet kan worden om FE te integreren in de dagelijkse lespraktijk, en welke voorwaarden belangrijk zijn om hier een duurzaam proces van te maken. De workshop biedt een aantal handvatten en voorbeelden uit wetenschappelijke literatuur om zelf met collega’s aan de slag te gaan met het implementeren van FE.

Trefwoorden: formatief evalueren, co-creatie, professionele leergemeenschap

Lars Goertzen is leerkracht op openbare basisschool De Droomboom in Heerlen. Daarbij doet hij promotieonderzoek naar de implementatie van formatief evalueren in het po en de effectiviteit hiervan op leerresultaten.

Tijd en locatie

    • 92 van 100 plaatsen beschikbaar