Sessies

Aan de slag met formatief toetsen in de klas (door Kim Schildkamp)

Formatief toetsen, hoe doe je dat in de klas? Welke vaardigheden heb je als docent hiervoor nodig? Hoe kan ik leerlingen betrekken bij het proces van formatief toetsen? Tijdens deze interactieve sessie gaan we samen aan de slag met dit soort vragen. Dit doen we op basis van een training formatief toetsen die we voor het VO ontwikkeld hebben. Hierbij maken we veel gebruik van concrete voorbeelden in de vorm van video’s.

Aan de hand van deze video’s gaan we ook reflecteren op uw eigen lessen en nadenken over hoe u formatief toetsen (beter) kan inzetten in uw lessen. U verlaat deze sessie met concrete ideeën voor het inzetten van formatief toetsen in uw eigen les.

Let op: deze sessie is vanwege het succes vorig jaar grotendeels een herhaling.

Sprekers

  • Kim Schildkamp

Duurzame implementatie van formatief toetsen in de school (door Cindy Poortman, Anne Tappel en Elske van den Boom-Muilenburg) (VOL)

Scholen werken voortdurend aan onderwijsontwikkeling, zoals de invoering van formatief toetsen. Deelnemen aan professionele ontwikkeling op dit gebied heeft als doel om scholen hierbij te ondersteunen. Dit garandeert echter nog geen duurzame implementatie in de school als geheel. We voeren onderzoek uit naar succesfactoren voor het duurzaam invoeren van onderwijsvernieuwing en de rol van leiderschap hierbij. In deze workshop presenteren we inzichten uit dit onderzoek. We gaan aan de slag met deze inzichten en een concrete tool om de duurzaamheid van formatief toetsen te bevorderen en de rol van de schoolleiding hierbij. We maken hierbij zo goed mogelijk gebruik van online interactiemogelijkheden.

Sprekers

  • Elske van den Boom-Muilenburg
  • Cindy Poortman
  • Anne Tappel