In een typisch leerproces zijn docenten en leerlingen een paar weken met de stof bezig en dan wordt er getoetst. Tijdens dat “bezig zijn” met lesgeven en leren, is er natuurlijk interactie. De docent ontdekt foute antwoorden en reageert. Maar toch is ontdekking van misconcepties en vaardigheidsproblemen èn docentenreactie daarop incidenteel. Veel “alternatieve” denkbeelden en vaardigheidsproblemen blijven verborgen tot de eindtoets. Er zijn echter veel mogelijkheden om gedurende de les heel snel (in enkele minuten) begrips- en andere leerproblemen te detecteren van veel leerlingen en er onmiddellijk op te reageren. Dit kan door simpele concept checks in te bouwen in de les in formats (o.a. grafisch) waarbij de docent in een oogopslag kan zien welke fouten er worden gemaakt en daarop kan reageren met feedback. De concept checks helpen de docent ook om tijdens de les te leren over typische leermoeilijkheden van leerlingen. In de workshop geven we voorbeelden van concept checks en snelle feedback op leerlingen problemen in diverse vakken. Daarna gaan we aan de slag om zelf voorbeelden te maken voor onze les van morgen.