Leren experimenteren en redeneren bij W&T


In wetenschap- en technologieonderwijs (W&T-onderwijs) doen kinderen kennis en vaardigheden op die ze nodig hebben op school en in de maatschappij. Maar hoe creëer je een rijke W&T-leeromgeving waarin kinderen een onderzoekende houding ontwikkelen, bètakennis opdoen en onderzoeks- en ontwerpvaardigheden ontwikkelen? En wat is de rol van taal daarbij? In deze workshop laten we na een korte toelichting over taalgericht W&T-onderwijs inspirerende praktijkvoorbeelden zien waarbij leerkrachten taal en W&T succesvol integreren. Vervolgens gaan we aan de slag om de inzichten en good practices te vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk: hoe kan het huidige W&T-onderwijs talig verrijkt worden? En hoe kunnen leerkrachten de huidige W&T-methode met weinig extra lesvoorbereiding meer taalgericht, onderzoekend en ontwerpend maken?

 

Martine Gijsel is werkzaam als associate lector taaldidactiek bij Saxion.

Marja van Graft is leerplanontwikkelaar W&T-onderwijs en was tot 1 november 2018 werkzaam bij de afdeling primair onderwijs van SLO.

Eva van de Sande werkt als onderwijsadviseur bij Edux Onderwijspartners (onderdeel van Wij Zijn JONG) en als docent/onderzoeker bij Pedagogiek & Onderwijskunde aan de Radboud Universiteit.

Tijd en locatie

    • 24 van 49 plaatsen beschikbaar