Wie geboren is in deze eeuw heeft vaak geen idee over de verschillende bedoelingen van informatie (blog, nieuwsbericht, reclame, reactie, grapje enzovoort). Meningen en feiten verschillen in hun verschijningsvorm op een mobieltje nauwelijks van elkaar. Internet is dan ook geen encyclopedie, internet is de wereld in het kwadraat, met al z'n goede en slechte kanten.

Een leerling heeft verschillende vaardigheden nodig om bruikbare online informatie te vinden. 1. Een goede voorbereiding, 2. Het leren opbouwen van een zoekopdracht, en 3. Het leren beoordelen van webinformatie.

Digital natives zijn een mythe, maar ook de docent zelf heeft veel te ontdekken. Want als je iets vindt: is die informatie dan betrouwbaar, actueel, begrijpelijk, geschikt? Kortom, zeggen ‘Google het maar even’ kan echt niet meer. Zoekvaardigheden horen bij samen permanent leren. Pak het praktisch aan met Slim Zoeken.

 

Maarten Sprenger is specialist online kinderinformatie en zoekgedrag bij de Amsterdamse startup Wizenoze (Webforclassrooms.com). Hij publiceerde twee boeken over “Slim Zoeken op internet” (2013/2018) en ontwikkelt zoekvaardigheden als onderdeel van onlinegeletterdheid. Maarten geeft workshops en lezingen in het onderwijs (PO, VO, MBO, HBO) en voor bibliotheken over het omgaan met online informatie.

Tijd en locatie

    • 7 van 30 plaatsen beschikbaar