In deze workshop staat de formatieve evaluatiecyclus bestaande uit vijf fasen centraal (zie figuur 1)

Figuur 1. De Formatieve Evaluatie Cyclus (Gulikers & Baartman, 2017)

Deze cyclus is het resultaat van een overzichtsstudie naar de vraag: Wat doet de docent in de klas als hij/zij formatieve evaluatie vormgeeft? Om hier antwoord op te geven hebben we 106 studies bekeken uit verschillende landen, vakgebieden en onderwijsniveaus. In de workshop nemen we jullie mee in deze cyclus en bespreken we hoe goede FE praktijken er in de vijf fasen uitziet. Deze FE-cyclus is de onderlegger van alles wat we doen in het verdiepingsleernetwerk formatief evalueren waarin we met meer dan 100 docenten van allerlei vakgebieden vormgeven aan deze cyclus in de eigen lespraktijk.

Daarna mag iedereen zijn eigen FE-scan doen. Hoe voer jij deze vijf fasen uit in je eigen lessen? En hoe doen je collega’s dat? We gaan het gesprek met elkaar aan over jullie FE praktijken en elkaar inspireren om hier kleine veranderingen in aan te brengen in je eigen lessen en ook juist te ontdekken wat je allemaal eigenlijst al (onbewust) doet. De FE-scan is een handig instrument om kritische naar jezelf te kijken, maar ook met collega’s de discussie aan te gaan of elkaar te observeren. De FE-scan neem je mee naar huis, net als concrete ideeën over hoe jij in jouw eigen lespraktijk een klein beetje meer FE kunt gaan doen.

Tijd en locatie

    • 5 deelnemers
    • 13 deelnemers