Samenwerken rondom teksten blijkt niet alleen bevorderlijk voor de ontwikkeling van leesvaardigheid, maar ook voor de (gezamenlijke) kennisontwikkeling van kinderen. Samen onderzoekend leren is een natuurlijke context waarin kinderen gesprekken voeren over de teksten die ze nodig hebben om antwoorden te vinden op hun eigen onderzoeksvragen. Kinderen bespreken bijvoorbeeld met elkaar over de relevante informatie uit de tekst en verbinden deze informatie met hun eigen kennis èn hun onderzoeksvraag. Ook moeilijke woorden kunnen onderwerp van gesprek zijn: kinderen vragen elkaar soms om hulp en dat kan bijvoorbeeld leiden tot leerzame gesprekken over de betekenis van moeilijke woorden. In deze workshop bekijken we de leerzaamheid van dit dialogisch lezen aan de hand van enkele fragmenten van gesprekken tussen kinderen.

 

Maaike Pulles is onderzoeker bij het Lectoraat taalgebruik & leren van de NHL Hogeschool, waar zij o.a. promotieonderzoek doet naar kennisconstructie in gesprekken rond teksten in het basisonderwijs.

Tijd en locatie

    • 7 van 25 plaatsen beschikbaar